söndag 20 september 2009

Stenkällan av Eliot Pattison

Jag har fått kämpa med Stenkällan som är ca 600 sidor lång. Jag köpte den på bokrean om jag minns rätt och sen har den legat i bokhyllan på att jag skulle bli mogen för den.

Handling: I de avlägsna delarna av den tibetanska platån hittas en kvinnlig lärare misshandlad till döds. Den före detta ämbetsmannen Shan Tao Yun, som nyligen släppts ut i friheten efter fyra år i arbetsläger, övertalas av sin gode vän Lokesh att hjälpa till med utredningen. Ett näst intill omöjligt uppdrag bland det förbittrade och bortglömda folket i västra Kina.

Tillsammans ger de sig iväg på en svindlande färd över de tibetanska bergen. På resan möter de en mängd personer som alla har olika anledningar att vara på väg mot samma mål.

När flera unga elever till lärarinnan hittas knivdödade inser Shan att han dragits in i ett livsfarligt spel där de skyldiga inte skyr några medel. Och rättvisa kan bara uppnås om han lyckas tränga igenom hatet och misstron som det kinesiska styret har skapat.

På vissa sätt är den här boken jättebra. Den beskriver Tibet och författaren känns väldigt påläst och man får en väldigt obehaglig blick för hur det kan vara för människorna där. Man blir väldigt rädd för Kina när man läser den. Men själva deckarstoryn griper inte tag i mig. Det går rätt bra i början men boken är lång och de åker runt och stöter på nya hemskheter men jag lär inte känna personerna mer än vad jag gjorde från start. Så vill man lära sig mer om Tibet, tibetanerna och lamor kan jag rekommendera den men man ska inte läsa den för själva deckarhistorien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar