söndag 11 oktober 2009

Odjuret av Roslund & Hellström

Det här är Roslund & Hellströms första bok i en serie på för stunden fem böcker. Jag har tidigare lyssnat på fjärde och sen tredje boken men ville nu börja från början på de återstående. Den här fick jag för övrigt av min Pocket & Prasselvän.

Handling: Två barn hittas döda i ett källarförråd. Fyra år senare rymmer deras mördare från en fångtransport. Polisen är övertygad - han kommer att mörda igen.

I en svensk småstad lämnar en pappa sin femåriga dotter ovanligt sent på dagis. Bara några timmar senare hittas flickan våldtagen och död. Hur kunde detta hända? När polisen står maktlös tar pappan saken i egna händer. Och plötsligt jagar man inte längre en pedofil utan dras in i ett brottmål som berör hela landet. En pappa som hämnats sin dotters död står inför rätta anklagad för mord.

Ute i landet startar reaktionerna, demonstrationer anordnas för att pappan ska släppas fri och medborgargarden agerar domare och bödel. Och frågan ställs på sin spets: Vem måste dö först? Vems liv är värt mest?

Det som jag trodde var bokens handling var avklarat innan halva boken var läst. Här följde mycket av den problematiken som finns ute i den kriminella världen. Hur illa det blir när vi inte lyckas fånga upp barn som blir utsatta. Vad ett straff speglar för allmänheten? Hur kommer man ut som en vettig människa efter att ha suttit i fängelse bland grova brottslingar för brott man gjort? Har man rätt att ta en annan människas liv och till vilket pris?

Boken får en att fundera och man märker att författarna är pålästa. Roslund som startade SVT:s Kulturnyheterna och som under många år jobbat som reporter. Hellström som själv hade en tuff start i livet och som levde i en värld av droger och fängelse innan han tog sig ur det och sen var med och bildade KRIS.

Det enda som stör mig lite i boken är Ewert Grens som är kriminalkommissarie och hans eviga spelande av Siw Malmkvists låtar. En äldre man med ett obefintligt privatliv och vars historia man får lite mer om för varje bok.

Eftersom jag tyckte så mycket om Shanti Roneys sätt att läsa upp de andra böckerna kommer jag nog köpa Box 21 (som är hans andra bok) som mp3.

1 kommentar:

  1. Kul att du gillade boken! Jag tyckte också om den ycket, trots att den är så sjukt obehaglig.

    Paket nummer 2 skickades i dag, på sista dagen. Bättre sent än aldrig :)

    Kram från din hemliga bokvän!

    SvaraRadera