måndag 21 december 2009

Kärlek vänskap hat av Alice Munro

Kärlek vänskap hat av den prisbelönta Alice Munro rymmer nio noveller. Hennes fokus är kvinnor (mestadels) och deras olika val de gör i livet (eller val de låter bli att göra). Boken är lågmäld och väldigt välskriven. Novellerna är väldigt olika och det är svårt att veta när de utspelar sig. Geografiskt utspelar de sig i Kanada men i olika miljöer och kvinnorna är i olika åldrar. 

 Den som grep mig mest var novellen om en äldre kvinna som blev mer och mer senil. Hennes man blev till slut tvungen att sätta henne på ett vårdhem där hon hittade en ny själsfrände. Hennes man sen många år var osynlig för henne och bortglömd. 

Nu kan jag inte hylla boken så mycket som många andra har gjort. Jag hade för stora förväntningar på den och måste konstatera att noveller inte ger mig lika mycket som en hel roman. Man får en smakbit eller en sammanfattning av ett liv på ett alldeles för kort sätt. Ändå är den läsvärd och det ska bli intressant att se vad jag kommer att komma ihåg av den om ett tag. Om någon novell plötsligt dyker upp i mina tankar och får mig att fundera mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar