söndag 24 oktober 2010

Frågor och svar - Pocket och Påhitt

Jag har anmält mig till Pocket och Påhitt som En bok om dagen arrangerar. För att det ska bli lättare för min bokvän så har jag nu svarat på En bok om dagens frågor:

Vilken genre eller författare gillar du bäst?
Jag läser lite blandat men mest deckare, nutida skönlitteratur, lite chic-lit och lite BOATS. Några favoritförfattare är Siri Hustvedt, Liselott Willén, Roslund & Hellström, Mons Kallentoft, Johan Thorin och Majgull Axelsson. Ibland blir det lite chic-lit och även lite mer varma mysiga böcker som Maeve Binchys böcker eller Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap.

Vilken genre eller författare är du nyfiken på?
Bland författare är det Barbara Voors och Haruki Murakami (som jag samtidigt är rädd för att inte gilla). Jag har rätt många olästa deckare så jag har inte behov av fler för stunden utan är glad för något annat.

Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Fantasy (fast jag älskade Sagan om ringen). Jag tycker om böcker som inte är allt för overkliga.

Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt?
Nej, har ingen som behöver kompletteras.

Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren?
Ja, det finns en hyfsat komplett lista som innehåller ca 95 % av de senaste sex årens läsning och en del från ännu äldre tid. Om man tittar i högerlisten så finns en länk en bit ner till ett inlägg som heter Boklista.

Annat litterärt, värt att veta..?
Det jag inte är så intresserad av är SF, Fantasy eller vampyrböcker. Historiska romaner kan fungera ibland men är ingen favoritgenre. Jag är heller inte så mycket för novellsamlingar. Jag blir gärna överraskad med någon för dig favoritbok som du upplever som att jag inte bör missa. Förr försökte jag läsa böcker på engelska men nu för tiden vill jag helst bara läsa på svenska (mest för att det tar mycket längre tid att komma igenom en engelsk bok).

Vad äter du för godis?
Favoriten är mörk choklad i alla former och jag gillar inte alls vit choklad. Ljus choklad är ok om den innehåller nötter som t.ex toblerone. Jag är inte mycket för gelégodisar. Skumgodisar kan vara gott, t.ex kokosprickar. Chips och ostbågar går snabbt ner.

Naturgodis - ätbart eller inte..?
Delvis ätbart. Jag tycker mycket om nötter och även nötter och russin överdragna av mörk choklad. Yoghurtvarianten har jag däremot svårt för.

Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?
Jag dricker 2 – 3 koppar kaffe per dag. Tyvärr har vi bara en vanlig kaffebryggare och då fungerar vanligt bryggkaffe bäst. Te är gott men jag dricker det väldigt sällan. Men ett nytt gott te kan i och för sig få mig att dricka te lite oftare en period. Teet får gärna vara blommigt eller bärigt (så länge det inte är svartvinbär).

Hobby?
Förutom att läsa gillar jag att fotografera. Däremellan pysslar jag en del med min son (snart fyra år gammal). Jag har försökt mig på scrapbooking men har inte den tiden som krävs tyvärr. Jag har även hållit på lite med att göra egna smycken men även det ligger på is just nu pga tidsbrist. Annars testar jag att dekorera lite med mosaik nu. Jag tycker också om att laga mat och äta så kryddor och kryddblandningar går hem utan problem. När jag sitter själv framför tv:n brukar jag nästan alltid lösa Sudoko eller varianter på sudoko. I semstertider kan det även vara trevligt med vanliga korsord.

Favoritfilm?
Oj, vad svårt! Jag och sambon ser massa film (minst en i veckan) och då är det huvudsakligen drama som gäller och ibland thrillers. En favorit är Babel.

Favoritmusik?
Jag gillar generellt lugn musik som jag kan ha som bakgrundsmusik. Så det kan vara allt mellan ljudet på Yasuragi till Sarah Brightman och Katie Melua.

Stjärntecken? Favoritfärg?
Stjärntecken är det lite svårt med för jag ligger precis mellan två stjärntecken. Men ska jag välja en av dem blir det jungfrun. Favoritfärg är nog grön. Generellt så föredrar jag naturfärger som vitt – beige – grön – brun – svart.

Samlar du på något?
Böcker…?

Säg gärna till om du undrar över något mer… Du kan även kolla på mina svar från när jag var med i Pocket och Prassel 3.0. De flesta svar stämmer fortfarande med undantag från det jag var nyfiken på då.

7 kommentarer:

  1. Hej Cissi! Jag beklagar att det inte har blivit någon ny post på min sida ang bokbytet. Har haft litet ont om tid till bloggande men skall försöka ordna det ikväll!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag skrivit! Hojta till om du har några frågor! :)

    SvaraRadera
  3. Tack Fia! Ditt paket tar form sakta men säkert...

    SvaraRadera
  4. Har litet svårt att ta fasta på vad exakt det är du är ute efter i bokväg. Jag läser knappt svenska romaner och deckare överhuvudtaget så jag har ingen riktig pejling på vad för slags känsla du är ute efter i boken. Vad kan du ge mig för tips att tänka på? :)

    SvaraRadera
  5. Det går också bra med någon mysbok eller chic-lit. Bara den inte är för barnslig eller ungdomlig. Hoppas du förstår vad jag menar. De senaste två åren har jag läst t.ex Maeve Binchy, Jane Green, Amanda Hessers Middag med mr latte samt Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Ann Mary Shaffer mm. Så något i stil med dem går jättebra. Nora Roberts kan också gå bra.

    SvaraRadera
  6. Nu fattar jag och vet precis vad jag ska ge dig! :)

    SvaraRadera
  7. Fia: Det låter jättebra och spännande.

    SvaraRadera