måndag 29 november 2010

Barbara Voors - Mina döttrars systrar

En mycket smärtsam bok som jag fick av min Pocket & Påhitt-givare Boktimmen!

Handling: Efter att ha varit försvunnen i åtta år återfinns Lucy på ett sjukhus i New York. I hopp om att hon ska vakna ur medvetslösheten berättar hennes storasystrar Annie och Mimmi om sina liv i Stockholm.

Mimmi har ständigt sökt flykten i tron att livet pågår någon annanstans, var som helst förutom i barndomshemmet där ingen får luft. Annie har levt sitt liv som fastfrusen i obestämd väntan på något, medan pojkvännen Kristian skriver musik till hennes gymnasiedikter med oväntade konsekvenser. I bakgrunden står mamma Thea, martyr och tyrann i ett.

Medan Lucy ligger stum och orörlig i dödens väntrum frågar hennes systrar sig: Hur länge kan man be en älskade vänta på en? Är längtan alltid förgäves?


Tänk vad mycket smärta som kan rymmas i människor. Annie, Mimmi och Lucy är fulla av den men periodvis är de (eller åtminstone Annie och Mimmi) väldigt bra på att förtränga den. Man anar att något hemskt ligger bakom all smärta och det finns en hel del antydningar om vad det var.

Boken hoppar mellan nutid och deras uppväxt men det är aldrig några problem att följa med. Trots att Mimmi och Annies liv ser ut att ordna upp sig på ytan så lurar det svarta där. Annie står inför ett mycket jobbigt val. Mimma har andra problem men har också en trygghet i sin familj. En familj som också innebär mycket ansvar.

Jag har hört mycket gott om Barbara Voors och var nyfiken på henne. Jag tyckte mycket om den här boken och jag går tillbaka till den i tankarna då och då. Däremot väntar jag nog lite med att läsa någon mer av henne. Man får portionera ut smärtan lite i omgångar. Betyg 4- av 5.

1 kommentar:

  1. Erbjudande från Massolit förlag


    Hej!

    Jag som skriver till dig heter Malin och arbetar på Massolit Förlag.
    Jag har varit inne på din blogg och kikat runt och tyckte den var väldigt intressant… därför mailar jag dig.

    Massolit Förlag är ett relativt nystartat förlag och vi jobbar mycket aktivt med att lansera nya författare, samt i det arbetet med sociala medier.
    I vårt ”stall” finns från Sverige Stefan Tegenfalk och Johannes Källström. Båda har fått utmärkta recensioner tidigare och är aktuella med nya böcker i höst.
    Stefan skriver traditionell kriminallitteratur medan Johannes lutar mer åt thriller/skräck.

    I vinter kommer vi ut med Fay Weldons biografi samt återutgivning av en Hondjävuls liv och lustar. Strax efter det kommer Ian Samson som i England är ett ”hett” kort på mysdeckar himlen.

    Massolit jobbar som sagt aktivt med olika medier och just runt bokbloggande vill vi bränna extra krut. Min fråga till dig är om jag får skicka läsex utan kostnad för påseende. Du är inte tvingad att skriva något, det står dig fritt, men om du vill plita ned några ord på bloggen, ris eller ros, båda är välkommet, blir vi hemskt glada!

    Kanske är det så att du inte alls läser någon typ av de böcker vi jobbar med just nu – glöm detta email då! I dags läget erbjuder vi alltså Stefans Nirvana och Johannes Offerrit.
    Om det känns spännande – maila över din postadress.

    Tack för att du tog dig tid att läsa mitt email!

    Vänliga hälsningar


    Malin S
    Massolit förlag AB
    forlaget@massolit.se

    SvaraRadera