måndag 15 november 2010

Morden i Oxford av Guillermo Martínez

Det här är en lugn behaglig deckare som jag smånjöt av "trots" sina mord.

Handling: En ung student från Buenos Aires kommer till Oxford för att studera matematik. Han blir inackorderad hos en gammal dam som under andra världskriget var en av dem som hjälpte till att knäcka nazisternas koder i kodmaskinen Enigma. Några veckor efter hans ankomst hittas den gamla damen mördad. Samtidigt får den kände matematikprofessorn Arthur Seldom ett kryptiskt meddelande, en diskret liten lapp där det står: "Den första i ordningen" tillsammans med en matematisk symbol. Snart inträffar ytterligare ett mord, och även denna gång får Seldom ett liknande meddelande. Mördaren verkar vara ute efter att utmana Seldom. Men hur ska symbolerna tolkas? Finns det en matematisk ekvation som måste räknas ut för att stoppa honom?

Egentligen är den här en rätt kort och lättläst bok (238 sidor) och jag förstår att vissa inte faller för den. Man kan beskriva den som en enkel pusseldeckare där man steg för steg närmar sig lösningen. Det som tilltalade mig var just Oxfordmiljön och matematiken (jag har själv läst ca tre terminer matematik på universitetet). Nu kunde jag inte följa med i alla resonemang men tillräckligt för att få behållning av boken. Så för mig blir betyget en svag trea just för att jag tilltalades av den matematiska delen.

1 kommentar: