tisdag 5 juli 2011

Ögonbindeln av Siri Hustvedt

Siri Hustvedts debutroman som jag av en slump hittade på biblioteket.

Vi får följa Iris Vegan som studerar på Colombia University i New York. Hon lever själv under väldigt knapra förhållanden. Boken skildrar olika möten hon gör med starka personligheter och stundtals känns det som man läser en novellsamling förutom att huvudpersonen är densamma.

Hon jobbar extra åt en Mr Morning som vill att hon ska läsa in detaljerade beskrivningar av saker som tillhört en mördad kvinna. Hon går med på att fotograferas och en av bilderna väcker stora känslor. En svår migrän leder till en sjukhusvistelse med nya möten och ett forskningsuppdrag hos en professor leder till en kärlekshistoria och även långa nattliga ensamma vandringar där hon undrar vem hon egentligen är.

Här kunde jag ibland känna igen känslan som jag fick när jag läste Vad jag älskade. Det är något speciellt med Siri Hustvedts sätt att skriva och den här väckte mer känslor hos mig än boken Sorgesång som lämnade mig rätt oberörd medan boken Vad jag älskade hör till en av de bästa böcker jag läst.

Iris Vegan har det inte lätt och gör det inte lätt för sig heller. Samtidigt träffar hon på många intressanta personer som av olika skäl dras till henne eller hon till dem. Boken bygger på mötena och känslorna som personerna bakom mötena väcker.

Efter att ha läst den här kommer jag vid tillfälle leta upp Lily Dahls förtrollning som jag också vill läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar