söndag 15 april 2012

10 svenska favoriter i modern tid

Hos Enligt O hittar jag en lista på Moderna svenska favoriter och hon i sin tur har hittat listan hos Malin som tänkte lista 10 svenska favoriter i modern tid (men det blev några fler).

Efter att ha gått igenom min boklista har jag tagit fram tio svenska författare som jag läst minst två böcker av och haft stor behållning av och vars böcker jag återkommer till i tankarna då och då. De listas här men kommer inte i någon speciell ordning.

Axelsson Majgull
Den första boken jag läste av Majgull Axelsson var Aprilhäxan och den har en egen plats i mitt hjärta. Två som jag har kvar att läsa är hennes senaste Moderspassion och Rosario är död. Jag har även hört Majgull prata under en författarkryssning som sambon och jag varit på.

Kallifatides Theodor
Nu är visserligen inte Theodor Kallifatides av svenskt ursprung utan grekiskt men har bott i Sverige i många år nu. Jag har läst både deckare, relationsdrama och en mer självbiografisk bok av honom och gillat alla. 

Roslund och Hellström
Jag har lästs Roslund och Hellströms alla böcker och de sätter alla djupa spår. Favoriten är fortfarande Edward Finnigans upprättelse. De belyser samhällsproblem på ett ypperligt sätt och får en att förstå varför de faktiskt är problem.

Hellberg Amanda
Till skillnad från Kallifatides är Amanda Hellberg en utflyttad svensk istället och bor nu i Oxford. Jag har läst tre böcker av henne och tilltalas av kombinationen av det konstnärliga, övernaturliga och lätt deckaraktiga i hennes böcker. 

Nilsson Johanna
Jag tycker mycket om språket i Johanna Nilssons böcker. Det är vackert! Jag njöt oerhört när jag läste I utkanten älskande. Tyvärr spårade delar av SOS från mänskligheten ur mot slutet enligt mig men jag fångades åter av hennes persongalleri och språk.

Kallentoft Mons
Vissa har svårt för Mons Kallentofts sätt att skriva medan jag tycker om det. Jag har läst några till av honom förutom serien om Malin Fors men det är deckarna jag tyckt bäst om av honom.

Dahl Arne
Precis som Roslund och Hellström tar Arne Dahl upp svåra samhällsproblem i sina deckare på ett bra invävt sätt. Språket är också aningen mer avancerat än medeldeckaren. Jag håller på med böckerna om A-gruppen och ser fram emot att få läsa nästa och nästa...

Ohlsson Kristina
Från Kristina Ohlsson får man oerhört spännande deckare med rätt avancerade brott och poliser man gärna följer i bok efter bok.

Alvtegen Karin
Hennes böcker som börjar på S väcker många känslor. Jag har läst alla utom en av henne.

Theorin Johan
Hans vackra beskrivningar av Öland och hans historier med små övernaturliga inslag och skrock har gett mig många trevliga läsupplevelser.

Bubblare
Några som stred om plats på listan är:

Kepler Lars
Rosman Ann
Strandberg Mats & Bergmark Elfgren Sara
Zweigbergk Helena von
Wennstam Katarina
Willén Liselott

6 kommentarer:

  1. Bra författare! Det var svårt att välja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. enligt O: Ja, det var svårt men trevligt.

      Radera
  2. Västmanländskan: Jag håller med :-).

    SvaraRadera
  3. Ja, Kristina Ohlsson skulle ha varit på min lista med. Finns så många bra svenskar ju ... :)

    SvaraRadera
  4. Malinthewriter: Ja, det finns massor turligt nog!

    SvaraRadera