tisdag 24 april 2012

En sån där vidrig bok där mamman dör av Sonya Sones

En oväntad upplevelse!

Handling: Ruby Millikens liv är fullständigt upp och ner. Hennes mamma har dött, och nu sitter Ruby på ett plan till Los Angeles för att träffa sin pappa för första gången. Han är känd skådespelare och bor granne med Cameron Diaz. 


Men Ruby ger inte mycket för L.A. Hur ska hon klara sig utan sin bästis Lizzie och sin pojkvän Ray hemma i Boston? Ray som hon tror att hon kanske älskar men som plötsligt är väldigt väldigt långt borta. I Los Angeles finns bara avgaser och en snobbig privatskola där hon inte känner någon. Och så Whip Logan förstås, hennes värdelösa pappa som lämnade hennes mamma innan Ruby ens var född och som hon aldrig kan förlåta. Eller kan hon det? När mejlen från Boston blir allt färre tvingas Ruby inse att allt inte är vad det ser ut att vara. 


Jag har sett den här hyllas lite överallt och ville själv se vad det var. Vad jag missade när jag läste omdömena var att den är skriven med prosalyrik - hur jag nu kunde missa något så väsentligt? Det tog en liten stund att komma in i den men sen flöt den på.

Den är lättläst, förutsägbar, träffsäker och mycket bra!

1 kommentar:

  1. Det finns en utmaning till dig på min bokblogg om du har lust att hänga på.

    SvaraRadera