onsdag 2 maj 2012

11 bokfrågor

Just nu cirkulerar 11 frågor som ska ställas till 11 personer i bloggvärlden. Här har jag fått 11 bokrelaterade frågor att svara på av Västmanländskans bokblogg.

1. Om du fick "beställa" en bok, vad skulle den handla om och vem skulle skriva den?


Jag skulle vilja läsa en helt ärlig självbiografi av någon svensk topp-politiker om hur det politiska arbetet faktiskt är. 


2. Vilken bok retar du dig mest på slutet?


Jag kommer inte på något slut som retat mig såpass att jag kommer ihåg det. Däremot känner jag fortfarande obehag när jag tänker på slutet av boken Svek av Karin Alvtegen.


3. Vilken bok önskar du mest att det var du som hade skrivit?


Det får bli en av mina absoluta favoriter - Vad jag älskade av Siri Hustvedt. Fast tänker man ekonomiskt borde jag välja Harry Potter.


4. Vad är ditt dröminriktning på bokmässan? (Får, men behöver inte vara länder.)


Årets inriktning känns rätt lockande. 


5. Bästa filmatisering av en bok?


Här blir det klyschigt nog Sagan om ringen.


6. Vilken fiktiv karaktär påminner mest om dig?


Den här var svår. Jag är lite för tråkig för att vara en fiktiv karaktär som man minns. 


7. Vilken bok är du mest sugen på att läsa just nu? 


Drömbokhandeln (den är beställd).


8. Vilken är den finaste miljöbeskrivningen du läst i en bok?


Janesh Vaidya hade härliga miljöbeskrivningar i boken I det sista regnet.


9. Vad väljer du av 1) En djup, men svårförståelig bok 2) En lättläst bok med uppenbar handling.


Det beror helt på humör och hur mycket tid för läsning jag har.


10.Vilken bilderbokskaraktär skulle du helst vilja ha som ditt barn?


Totte...?


11.Vilken bok ångrar du (mest) att du läste?


Jag har aldrig ångrat att jag läst en bok och man har ju alltid valet att inte läsa klart den.


Eftersom varianter av 11 frågor cirkulerat ett bra tag och många redan svarat så skippar jag att skicka vidare mina 11 frågor.

2 kommentarer: