lördag 19 maj 2012

En ny utmaning!

Jag har fått elva nya frågor att svara på - den här gången av Malin the writer.


1. Tre böcker i din boksamling som du gärna skulle ge bort?
Oj, det här kan man tolka lite olika. Tre böcker man vill bli av med på grund av att de var dåliga eller tre böcker man tyckte var så bra så man vill att andra ska läsa dem. Jag misstänker att det handlar om tre bra böcker. Jag väljer tre olika favoriter:


Gustavs grabb av Leif GW Persson
Edward Finnigans upprättelse av Roslund och Hellström
Niceville av Kathryn Stockett

2. Vilken bok har den vackraste titeln?

Det är svårt att välja men en titel som tilltalar mig mycket är: Jag ska räkna till hundra och aldrig sluta leta.

3. Vilken bokfilmatisering tycker du har varit mest lyckad?

Sagan om ringen (alla tre)

4. Vilken bokfilmatisering tycker du har varit minst lyckad?

Den halvtyska (halvt dubbade) filmatiseringen av Mari Jungsteds deckare.

5. Läser du övervägande svenska eller utländska författare?

Jag skulle gissa på runt hälften av varje. 

6. Hur många böcker läste du ungefär förra året?

Jag läste/lyssnade på 74 böcker.

7. Dina tre favoritförfattare?

Oj, det är ett oerhört svårt val. Men tre favoriter av många är:
Arne Dahl,
Majgull Axelsson
Amanda Hellberg

8. Om du var tvungen att läsa in en ljudbok, vilken skulle du välja och varför?

Helst en bok utan sex och gärna en deckare med lite spänning.

9. Vilken bok är den som du rekommenderat allra mest till andra?

Vilken jag rekommenderar beror helt på vem jag pratar med. Men Igelkottens elegans vet jag att jag talat mig varmt för till flera och även Roslund och Hellströms böcker.

10. Om du skulle skriva en bok om din relation till böcker, vilken titel skulle den boken ha?

Ett fantastiskt liv från mitt soffhörn.

11. Vilken bok har fått dig att känna mest?

Siri Hustvedts Vad jag älskade.


Precis som i förra utmaningen så hoppar jag över att skicka vidare eftersom så många redan blivit utmanade, vissa ett gäng gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar