måndag 24 juni 2013

Stigma av Åsa Schwarz

Fortsättningen på Och fjättra Lilith i kedjor!

Handling: Stigma är en ond, djävulsk berättelse om hur någonting ur den mytologiska historiens djup förföljer en chartergrupp från Alperna till Stockolm. Det är uppföljaren till Åsa Schwarz uppmärksammade debutroman ”och fjättra Lilith i kedjor” och ingår i samma serie.

I Bibliothèque de l’Arsenal i Paris vilar en översättning av skrift från medeltiden. Ett lik stiger långsamt till ytan i en döende glaciär. De har ett gemensamt: de borde aldrig någonsin bli återfunna. 

Lena är på charterresa i franska Alperna. Efter en vandring bland berg och glaciärer ser hon hur hennes gudmor långsamt förvandlas utan att kunna sätta fingret på vad som är fel. De återvänder till Stockholm och hoppas på att allt bara var en ond dröm men infernot har följt med på flyget…


I april läste jag den första boken i serien Demonologin - Och fjättra Lilith i kedjor som jag tyckte mycket om. Den höll en bra nivå på det övernaturliga och fokus för mig var relationen mellan olika människor.

I Stigma får vi återse Lena som var min favorit i första boken. Här råkar gruppen som hon och hennes gudmor vandrar med hitta ett mycket gammalt lik där en glaciär håller på att smälta. Det leder till mycket obehagliga händelser.

Här tar det övernaturliga över stora delar av handlingen. Om jag ska vara ärlig förstår jag inte helt vad som händer och hur och det gör mig frustrerad. Boken är fortfarande ok men inte alls lika bra som den första. Nu återstår det att se om jag kommer läsa den tredje delen när den dyker upp. Det kommer helt bero på vad den verkar handla om.

2 kommentarer:

  1. undrade just om hon skrivit en till - blev lite sugen efter den förra du tipsade om:).
    SJälv har jag just läst ut de tolv av Justin Cronin/ Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men än så länge verkar det bara finnas två. Vi får se om det dyker upp en tredje :-).

      Radera