söndag 6 oktober 2013

Vända blad av Julie Jézéquel

Spännande om spökskrivare...

Handling: Clara Tallane, erkänd och uppskattad manusförfattare för teve, blir bannlyst i tevebranschen sedan hon vält ett skrivbord i knät på sin producent. Detta majestätsbrott orsakar henne en lång ökenvandring. För att kunna fortsätta försörja sig och sin femtonåriga son bestämmer hon sig för att erbjuda sina tjänster som spökskrivare via Internet. Hennes första kund - en fabriksdirektör - ber henne hitta på ett liv åt honom. Varför? För vem? Och framför allt vilken typ av liv kan denne kalle och tystlåtne man tänkas drömma om, ett liv som Clara inte på långa vägar kan föreställa sig.

Det är inte lätt att sammanfatta den här boken eftersom jag inte själv vet vad jag tyckte. Det är intressant att få läsa om en karaktär som jobbat som manusförfattare och även om hennes jobb som spökskrivare. Ur vissa perspektiv kan jag också relatera till henne eftersom jag också har en son men med skillnaden att det finns en närvarande far. Det som jag har svårare att relatera till är hennes mindre bra impulskontroll som skiljer sig rejält från min. Men en bok med mig som huvudperson skulle vara fruktansvärt tråkigt.

Den är kort - bara 218 sidor och lättläst. Fördelen med en kort bok är att de är lättlästa. Nackdelen är jag inte helt hinner fastna i den. Det blir lite för ytligt. Ändå har den något speciellt, något som ofta finns i sekwas böcker. Nu kan bara tiden avgöra om den kommer försvinna eller om vissa situationer eller känslor från boken kommer hänga kvar i minnet. Jag kan tyvärr inte säga vilket det kommer blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar