söndag 23 mars 2014

Vi:s Litteraturbåt 20 - 21 mars 2014

Kvällen den 20 mars steg sambon och jag på Tallink Silja Lines fartyg Galaxy där vi och nästan bara kvinnliga pensionärer skulle lyssna på åtta olika författare. Själva författarprogrammet startade först vid halv nio morgonen därpå.

Vi var uppdelade i två grupper och vi fick lyssna på dem i följande ordning:

Majgull Axelsson som presenterade sin nya bok Jag heter inte Miriam.
Den handlar om en 85-årig kvinna som i flytten mellan Auschwitz och Ravensbrück byter identitet med en död judisk flicka istället för att vara zigenare eftersom hennes egna kläder gått sönder. Boken blev inköpt och även signerad av Majgull och jag har hunnit läsa över halva nu och älskar den. Majgull Axelsson fick Augustpriset 1997 för Aprilhäxan (som jag också älskade).

Därefter var det dags för Tomas Bannerhed som pratade om sig, sitt skrivande och om sin roman Korparna som han också fick Augustpriset för 2011. Jag har inte läst Korparna och inte riktigt lockats av den heller. Däremot var han den mest önskade författare till kryssningen och jag träffade även på en numera pensionerad kollega vars fru var helt lyrisk efteråt över Tomas Bannerhed och hans Korparna.

Det blev kaffepaus och vi lyssnade sen på Inger Edelfeldt som pratade om sin bok Konsten att dö. Jag har läst boken nyligen och kände därför att uppläsningarna inte gav så mycket. Däremot är det alltid intressant att se hur författarna tänkt kring sina karaktärer.

Efter kom Ingvar Carlsson och han var den som fick absolut mest gensvar av publiken. Han presenterade sin nya bok Lärdomar som både sambon och jag kan tänka oss att läsa någon gång. Jag var lite orolig att innehållet skulle vara ungefär samma som sas i Skavlan men så var det inte alls. Han berättade om olika händelser i sin karriär som boken även handlar om och han kunde inte låta bli att slå ett slag för socialdemokratin. Alla som satt där blev nog berörda vid olika tillfällen.

Här blev det lunchpaus i ca två timmar så alla hann äta och handla och göra lite allt möjligt på båten.

Eftermiddagens första pass stod Lena Andersson som fick Augustpriset nyligen för sin bok Egenmäktigt förfarande. Jag får nog tyvärr erkänna att jag försökte läsa hennes bok men led och kände mig alldeles för obekväm med huvudpersonen och hennes naivitet för att slutföra läsningen. Som talare var Lena Andersson mycket intressant och rolig att lyssna på. Det grämer mig lite att jag inte läste klart så jag får väl se om jag gör ett nytt försök efter att ha fått en annan syn på författaren och hennes syn på sina karaktärer.

Björn af Kleen kom därnäst och berättade om sin bok Lucke & Lull : Arvet efter en Bonnier. Den boken är inköpt och kommer att läsas av både mig och sambon troligtvis. Han berättade en hel del om Bonnierfamiljen och då om synen på de icke-äktenskapliga barnen när det handlar om arv. Det är en intressant släkt som påverkat Sverige mycket.

Efter den sista kaffepausen kom Kjell Westö som var Augustnominerad för sin Hägring 38 som både jag och sambon läst. Den handlar om Helsingfors 1938 precis innan det börjades kriga igen. Boken blev kanske ingen jättefavorit men är ändå definitivt läsvärd. Jag skäms ofta när Finlands historia kommer upp eftersom jag vet så lite om den. Men via Kjell Westös böcker jag har lärt mig en del. Westö tog bland annat upp en specifik händelse i boken som verkligen hände som visade på synen på judar redan då och där (men han hade bytt namn på personen) och där personen blev mycket tydligt diskriminerad. Vid några tillfällen har detta försökt rättas till men efter att Hägring 38 kom ut så gjordes ett nytt försök bland journalister och man lyckades! Just den händelsen är en av de som jag minns bäst från boken faktiskt.

Sist ut var Bea Uusma som även hon fick Augustpriset för sin bok Expeditionen : Min kärlekshistoria. Hon berättade om hur hon under en tråkig fest för ca femton år sen började bläddra i en bok om Andrées expedition och blev fast. Hon började själv forska i händelsen har nu skrivit en bok om den. Hon har en oerhörd entusiasm kring ämnet och hon har samma energi och liknande röst som sin syster Martina Haag. Så det är omöjligt att inte dras med när hon berättar. Sambon fick boken i julklapp så han har läst den och jag kommer kanske göra det.

Vi är oerhört nöjda med kryssningen och föreläsningarna och det är inte omöjligt att vi gör om det beroende på vilka författarna är.

Tidningen Vi har nu även utöka utbudet och har nu även konceptet Konstbåt och Teaterbåt.

4 kommentarer:

  1. Det lät som en trevlig kryssning, även om författarna inte var såna som jag brukar läsa - har faktiskt inte läst en enda av dem (ett par av dem har jag aldrig ens hört talas om). Men Kjell Westö blir jag lockad att läsa, man kan väl inte komma från Finland utan att ha läst nåt av honom... Bra om ni är nöjda med kryssningen! Och roligt att komma iväg på tumanhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var mycket trevligt och faktiskt över förväntan gällande författarnas prat. För mig var Inger Edelfeldt och Lena Andersson helt nya (innan jag läste om kryssningen) och jag hade bara läst något av Majgull Axelsson och Kjell Westö innan. Men testade ju som sagt ovanstående två efter att vi anmält oss. Ja, någon gång får du testa Westö om någon bok lockar dig tillräckligt.

      Radera
  2. Vad många bra författare! Jag hade gärna lyssnat på ungefär alla! :) Och vad gäller Korparna så tyckte jag att den var fantastisk.. :) Egenmäktigt förfarande läser jag just nu och gillar.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var många bra och roliga att lyssna på! Vad skönt att du gillar Egenmäktigt förfarande. Jag vet att jag borde läsa ut den och den är ju inte ens tjock :-).

      Radera