fredag 30 maj 2014

Anarki och gamla hundar av Colin Cotterill

Fjärde boken om Dr Siri Paiboun i Laos.

Handling: En blind, pensionerad tandläkare har blivit överkörd av en timmerbil mittemot posten i Vientiane och hans kropp har vederbörligen överlämnats till bårhuset av dr Siri Paiboun, Laos enda coroner och sjuttiotre år gammal. 

Dr Siri hittar ett blankt papper i likets ficka och upptäcker snabbt att det är ett kodat brev skrivet i osynligt bläck. Tandläkarens änka förklarar att de gåtfulla bokstäverna och siffrorna beskriver olika schackdrag, men schacksymbolerna liknar ingenting dr Siri stött på tidigare. Med hjälp av gamla vänner och tant Bpoo, transvestit och tillika spåkvinna, löser dr Siri mysteriet med brevet men dras också in i en komplott för att störta regeringen i Laos.


Den här boken blev lite trög att läsa. Antingen för att jag var trött efter att ha vandrat runt i Paris hela dagen eller för att den innehöll lite för mycket politik och konspirationer. De personliga bitarna är de bästa och i den här boken var det lite mindre av det.

För stunden finns ingen mer bok översatt till svenska så frågan är om jag kommer beställa nästa på engelska eller vänta och hoppas på att nästa blir översatt? Jag misstänker att det får bli på engelska. Det innebär ju att jag ändå uppskattar den här serien. Samtidigt som man får en lättläst deckare få man en insikt i Laos moderna historia (sjuttiotalet). Jag vill ju också veta vad som kommer hända med huvudpersonerna. Även om det var mycket politik här så hände det en hel del på det personliga planet för flera av dem.

Så vill man ha en lättläst deckare med lite mer allvar än Damernas detektivbyrå men ändå med en skämtsam ton, en lätt dos övernaturlighet och annorlunda miljö så rekommenderar jag den här serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar