söndag 21 september 2014

Illdåd av Thomas Erikson

En deckarserie ur ett lite annorlunda perspektiv...

Handling: Under en efterfest på lucianatten blir Sara Leijon brutalt våldtagen av fyra män. Chockad och skadad tar hon sig till polishuset och gör sin anmälan. Fallet tycks glasklart, alla bevisen finns där, på Saras kropp och i hennes berättelse. Men när det gäller en våldtäktsrättegång är ingenting enkelt. När Sara lyckades ta sig ur lägenheten den där ödesdigra natten trodde hon att hon hade överlevt det värsta, men det visar sig snart att det bara var början. 

Kriminalinspektör Nina Mander vet vad Sara ger sig in på när hon anmäler männen, hon vet att Sara har alla odds emot sig och i ett försök att hjälpa henne kallar Nina in beteendevetaren Alex King. Kanske kan han stötta och lotsa Sara genom den extrema påfrestningen. Alex tar sig an uppdraget, men vad han inte räknar med är hur starkt situationen kommer att påverka honom. Rättegången river upp fula sår ur det förflutna och för sent inser Alex att han tagit sig vatten över huvudet.


Den här boken har tagit tid att ladda för och den har tagit tid att läsa. Inte för att jag inte gillar Thomas Eriksons böcker utan för att det är så obehagligt med gruppvåldtäkter och i synnerhet med den efterföljande rättegången. Även om det här är fiktion så vet man ju att mycket av de som händer i boken även händer riktiga offer. Där försvarsadvokaterna faktiskt får utsätta offren för fruktansvärda verbala angrepp.

I Thomas Eriksons serie är huvudpersonen inte polis utan beteendevetare som analyserar personer efter deras beteenden. Jag var nyligen på en kickoff där vi körde en lättare variant av den här typningen inför ett projekt som vi ska jobba med under ett år. Längst bak i den här boken kan man läsa en sammanfattning av respektive typ. Mycket tack vare kickoffen tog jag äntligen tag i den här och är glad att jag läste den. Jag vill ju vidare i serien och boken är viktig - men jobbig.

Det som gör att läsningen trots allt flyter på är att kapitlen är korta man hoppar mellan många olika personer. Jag tycker också jag får en rätt stor förståelse för många av de inblandad - dock ej alla men det beror mest på att Thomas Erikson gått in så djupt i dem. Alex King är en komplex person och han har en hel del i sitt bagage. Jag ser fram emot att fortsätta läsa serien och även få mer inblickar i folks sätt att bete sig.

4 kommentarer:

  1. Det här är en serie som av någon anledning blivit bortglömd. Eller nej, inte bortglömd, men jag har inte kommit vidare efter första boken. Jag gillade ju den så egentligen vet jag inte varför jag inte läst fler. Förutom det att det finns så otroligt många böcker som jag vill läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så ibland med vissa serier. De är bra men blir ändå bortprioriterade på grund av att så många andra lockar mer för stunden :-).

      Radera
  2. Jag blev ganska förbannad när jag läste den här boken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det och jag kände samma sak!

      Radera