tisdag 30 september 2014

Jaktmark av Helene Tursten

En helt ny serie av Helene Tursten

Handling: Embla Nyström är 28 år och jobbar som polis. Dessutom är hon nordisk mästarinna i lätt weltervikt. När hon som vanligt åker hem till sin barndoms Dalsland för att vara med i årets älgjakt bryts semestern brutalt när två av medlemmarna i ett annat jaktlag försvinner spårlöst. 

Jag blev riktigt nyfiken när jag insåg att Helene Tursten börjat på en ny serie. Men tyvärr var den inte så bra som jag hade hoppats. Jaktmark kändes mer som en debutbok än som en nystart av en etablerad författare när det gällde själva kriminalfallet. Den kändes helt enkelt tunn och förutsägbar och var fylld av många oväsentliga vardagsdetaljer.

Istället för äldre försupna poliser verkar det nya vara att skriva om unga kvinnliga poliser med olika traumatiska upplevelser bakom sig. De går också sina egna vägar och reagerar spontant utan ett uns av eftertanke titt som tätt. Embla verkar tyvärr falla in i skaran här. Det var flera gånger som jag inte alls förstod varför hon reagerade och agerade som hon gjorde och jag blev mest irriterad på upplägget.

Det som var positivt med boken var miljön med jakten som bakgrund. Där lyckas Helene Tursten måla upp en speciell känsla med jakten, jaktlaget och stämningen i gänget. Där är det också bra att ha med en hel del detaljer eftersom det är sånt som inte är allmän kännedom till skillnad från att fixa en kopp te och röra runt i det med en sked...

Uppläsare var Mirja Turestedt vilket fungerade bra för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar