söndag 5 oktober 2014

Terror av Håkan Östlundh

Den tredje boken om gotlandspolisen Fredrik Broman.

Handling: Bara några dagar före midsommar hittas ett ungt par skjutna - närmast avrättade - i en stuga vid havet på södra Gotland. Båda är svenskar, men har egyptiskt ursprung. Mycket talar för ett rasistdåd. Men snart kompliceras fallet. En tredje person har befunnit sig tillsammans med paret i huset. Ett egyptiskt pass finns kvarlämnat på platsen.

Var är mannen nu? Och varför ger han sig inte till känna?

Har mördaren skjutit fel personer? 

Det blir en tung och krävande utredning för polisen i Visby, inte minst för Fredrik Broman som även har annat att tänka på. Sedan han blivit utslängd hemifrån av sin fru är hans tillvaro minst sagt kaotisk. Det egyptiska passet visar sig vara början på en märklig och våldsam händelsekedja som kommer att skaka hela nationen och få en minister på fall.


Uppläsning: Mats Eklund

Det märks att Håkan Östlundh fått sin inspiration från händelser under 2004 då utvisningen av Egyptierna 2001 blev nyhetsstoft. Det och lite andra detaljer finns med i den här boken.

Jag kan inte förstå varför det tog så lång tid att ta upp den här serien igen. Jag älskar ju Gotland (även om jag fått överge den för Åland) och här nämns ställen som Hemse, Klintehamn och Grötlingbo som alla ger mig starka minnen från semestrar med pappa och hans gotländska fru.

I boken finns även Fredrik Bromans familjeliv med som inte är helt enkelt. Även om jag ogillar att deckarna blir allt för problematiska på grund av polisernas privatliv känns det ändå så det är en hyfsad balans här. Det uppstår även ett moraliskt dilemma inom mig när huvudpersonen kanske inte uppträder så korrekt som man skulle önska i sitt familjeliv. Men eftersom det inte var så länge sen jag läste förra boken och med tanke på fruns uppträdande då är Fredrik Bromans utsvävningar kanske inte helt oväntade.

Deckarhistorien är ibland riktigt spännande så vid några ställen har jag svårt att sluta lyssna.

Mats Eklund läser rätt monotont. Jag tycker han fungerar bra i Set Mattsons böcker som är lite mer långsamma men här hade jag velat ha någon som har lite mer inlevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar