fredag 6 februari 2015

Bokbloggsjerka 6 - 9 februari

Eftersom Annikas jerka den här gången handlar om barnböcker så hoppar jag glatt in. Jag kommer även kolla alla tips med glädje (men tyvärr kommer jag ha begränsad tillgång till datorn under helgen då vi får en helggäst som kommer bo i rummet där datorn står). Det är såklart inte tyvärr att vi får en gäst utan tyvärr kommer jag inte kunna kommentera så mycket under helgen.

Frågan som ursprungligen kommer från Boktjuven Ingerun: "Jag tycker att nya barnböcker för barn 6-12 år får lite för lite uppmärksamhet. Kan du bidra med en lista på de bästa böckerna för 6-9 och 9-12 som kom ut förra året?"

Jag har en åttaårig son hemma och jag läser för honom upp till fem gånger i veckan. Det senaste året har vi ägnat åt oss följande serier som alla haft en bok som kommit ut under 2014 (bilderna är från böckerna som kom ut under 2014):

Serien om Jack av Martin Olczak. 
Hittills har vi bara läst de fyra första (Jakten på Jack) där föräldralöse Jack förenas med sin moster och tillsammans försöker de förstå vad som hände med Jacks föräldrar. Serien innehåller trolldom, varulvar, drakar och många av Stockholms lite mer spännande ställen. Under förra året kom den tredje i serien om Spådomen om Jack - alltså boken Sjöodjur i Slussen. Jag längtar efter att ta tag i den andra omgången böcker.




Beast Quest av Adam Blade.
Om jag ska vara ärlig är jag rätt trött på den här bokserien. Men sonen älskar dem så jag fortsätter att läsa dem. De handlar om Tom och Elena som kämpar mot massor av odjur och en ond trollkarl med hjälp av Toms häst och Elenas varg. Det finns hur många som helst och under 2014 kom Komodo Ödlekungen i serien En värld i lågor.



Ninja Timmy av Henrik Tamm.
Timmy är en katt som tillsammans med sina vänner råkar ut för spännande äventyr. De samlas gärna hos gamle Alfred och hans magiska leksaker. Under 2014 kom del två och de är helt fantastiskt illustrerade. 


Fotbollsvänner av Lars Bögeholt Pedersen.
Under 2014 kom den andra delen om vännerna Ronaldo och Valle som älskar fotboll. Min son har under VM förra året blivit rejält förtjust i fotboll och tyckte mycket om den här bokserien. Än så länge finns det bara två böcker utgivna på svenska.



Herr Grums av Andy Stanton.
Det här är den nya favoritserien och både jag och sonen uppskattar den massor. Än så länge är vi bara på bok två (under 2014 kom den sjunde boken) och det är en kul handling och många roliga ordlekar. Det är även en dialog ibland med läsaren. Sonen tyckte att den första boken var så rolig så att han tog med den till skolan och visade upp den för några kompisar. 



Sen vill jag nämna en serie till som visserligen inte hade något släpp under 2014 men däremot 2012, 2013 och snart kommer en tredje fristående bok.

De handlar om bröderna Ossian och Samuel som får en väldigt speciell nanny som har lite magiska krafter när ingen vuxen ser. Böckerna är skrivna av Ylva Karlsson.




10 kommentarer:

  1. Ninja Timmy har jag själv blivit nyfiken på att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mysig men lite tjockare än de andra böckerna här.

      Radera
  2. Det är lustigt jag känner igen alla, måste ha sett dem i skolan.

    SvaraRadera
  3. Härligt att ni tar er tid till läsning! Dags för Harry Potter snart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sett flera av filmerna men själv älskar jag Harry Potter-böckerna. Vi får se om vi läser dem vid tillfälle.

      Radera