måndag 16 mars 2015

Hitta Violet Park av Jenny Valentine

Genom ett mysterium lär en kille sig att lära känna sin familj på ett nytt sätt och acceptera sin fars försvinnande.

Handling: Jag träffade Violet efter att hon hade dött, men det hindrade mig inte från att lära känna henne.

Hitta Violet Park är en charmig och originell historia om att hitta sig själv, berättad av den mest fängslande rösten sedan Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.

Sextonåriga Lucas Swain blir nyfiken när har hittar en urna lämnad på en taxifirmas kontor. Eftersom han är övertygad om att han känner en förbindelse med den döda gamla damen i urnan - Violet Park - försöker han få tag i den. Men han har ingen aning om att jakten på Violet Park även kommer att leda honom in på mysteriet kring försvinnandet av hans egen far.



Hitta Violet Park är Jenny Valentines debutbok som hon också fick ett pris för. Jag har bevakat den länge och nu hade Adlibris den med på bokrean.

Lucas Swains familj är rätt trasig efter att hans pappa försvann för ett antal år sen. Av en slump hittar Lucas den okända Violet Parks aska och något gör att han inte kan lämna henne i urnan på taxifirma där hon står efter att ha blivit bortglömd i en taxi.

Genom sitt forskande lär han sig både saker om sig själv, Violet Park och sina föräldrar. Boken är inte så lång (drygt 200 sidor med rätt luftig text) så den är lättläst men den känns ändå inte för tunn.

Jenny Valentine har fått till en intressant och lite tragiskt historia som berör och jag kan definitivt tänka mig att läsa mer böcker av henne. Jag såg att vårt lilla bibliotek faktiskt har några böcker av henne så jag kommer nog att låna därifrån vid tillfälle.

2 kommentarer:

  1. Denna har jag tänkt läsa en längre tid. Måste bli av snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var en trevlig läsupplevelse :-).

      Radera