söndag 3 maj 2015

Än skyddar natten av Anna Lihammer

Lika bra som den första delen!

Handling: Nazisterna stärker sin makt i Tyskland, och år 1935 inför Hitler antisemitiska raslagar. Samtidigt reser en tysk SS-expedition till Sverige. I sina vanföreställningar om ariska förfäder söker de sitt ursprung i hällristningar och runstenar.

En mörk höstnatt hittas en tysk journalist brutalt mördad vid den berömda Sigurdsristningen. Kommissarie Carl Hell blir utsedd att utreda mordet och till sin hjälp tar han än en gång polissyster Maria Gustavsson. Med den tyska makten i hälarna försöker de hitta förövaren, men snart pockar andra våldsbrott på deras uppmärksamhet.


Här kommer Anna Lihammer med en ny historia som utspelar sig året efter den första boken. Medan den första boken fokuserade på rasbiologin och forskningen kring den och som i och för sig kom delvis från nazismen så fokuserar den andra mer på nazismen och deras syn på judarna.

Jag vill inte skriva så mycket mer om själva handlingen eftersom jag då lär avslöja lite för mycket. Men än en gång får Maria och Carl jobba tillsammans och jag gillar verkligen dem båda trots Carl Hells kantighet. Tillsammans får de ta sig an flera mord och Carls prioriteringar ses inte med blida ögon hos tyskarna eller de tyskvänliga svenskarna - i synnerhet inte de som finns inom polisen.

Återigen är jag lycklig över att jag lever nu och inte då. Jag blir arg och ledsen över villkoren som fanns då för kvinnor och det blir så tydligt med Maria som huvudperson.

Återigen rekommenderar jag serien till de som gärna läser deckare men som vill ha något extra med.

3 kommentarer:

  1. Hallå där!
    Jag har taggat dig till Liebster award, vilket innebär att du ska svara på 11 frågor som du hittar på min blogg under denna adress: http://magiskarunor.blogg.se/2015/may/liebster-award-2.html
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst första än men den ligger härhemma och väntar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir intressant att se vad du tycker. Jag tycker båda var väldigt bra medan den andra kanske är aningen mer lättläst.

      Radera