tisdag 5 maj 2015

Liebster award

Jag har blivit nominerad till att svara på Magiska runors 11 frågor. 

Regler: Länka tillbaka till personen som nominerade dig
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare
Göra 11 frågor till dem som du nominerar
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar.


Jag kommer dock hoppa över den delen med att nominera fler eftersom så många redan har fått den. 

1. När var du senast på biblioteket?
Det var cirka två veckor sen när jag lånade några böcker till sonen (om Herr Grums) plus filmen Turist. 

2. Vilken/vilka var din/a senaste köpta bok/böcker?
Among the Mad av Jacqueline Winspear och Full House av Maeve Binchy. Efter att enbart ha läst på svenska i många år har jag återigen börjat våga mig på lite engelska böcker. 

3. Vilken bok har du starkast minne/känsla kopplat till?
Oj, jag har tre att välja mellan. Kitty och den talande roboten som lästes under en mycket stormig kväll på Östersjön på väg hem från Gotland. Törnfåglarna som var en av de första lite mer avancerade vuxenböcker jag läste när jag var 12 år och där jag blev kär i fader Ralph eller Siri Hustvedts bok Vad jag älskade som jag läste på väg hem från Tunisien i planet och kämpade med gråten. Om jag måste välja en blir det Kitty-boken även om den så här i efterhand var minst bra av dessa tre.

4. Vilken är din mest lästa bok?
Det är en svår fråga. Nu för tiden läser jag sällan om böcker men Sagan om ringen-böckerna är nog några av de mest slitna. 

5. Av böckerna i din bokhyllan, vilken titel beskriver dig bäst?
Mig äger ingen. Egentligen passar väl ingen jättebra men den får duga.

6. Vilken bok gav du senast bort till någon, och varför?
På alla hjärtans dag gav jag sambon en bok som han kallar TVR-bibeln (The TVR Griffith and Chimaera). Det är en mycket detaljerad bok om hur insidan fungerar på en TVR (han håller på att renoverar en sådan bil). 

7. Vilket enda ord i en titel skulle göra dig intresserad av att läsa den boken? (om det var det enda du fick veta om boken.)
Jag tilltalas ofta av titlar på flera ord men jag tycker om titeln Snögloben av Amanda Hellberg. 

8. Vilken bok/serie skulle du vilja leva i?
I någon av Maeve Binchys böcker. 

9. Vilken kapitelform tycker du bäst om? (Numrerat, ett ord, en mening...)
Matematiker i mig gillar siffror. Ord och meningar kan råka avslöja mer än jag vill veta. 

10. Läser du alltid ut böcker du har börjat läsa?
Nej. Senaste året/åren har det hänt oftare eftersom det finns så mycket bra och jag vill inte slösa bort tid på böcker som antingen inte ger mig något eller bara gör mig irriterad över hur dåligt skrivna de är. 

11. Vad ska du läsa härnäst?
Jag har precis börjat lyssna på Astrid Lindgrens krigsdagböcker och jag har precis börjat läsa Från Holmes till Sherlock av Mattias Bodström. Efter det har jag ingen aning än. 

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa dina svar.
    Astrid Lindgrens krigsdagböcker har jag inte hört talas om förut, verkar väldigt intressant. Tack för tipset. (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är rätt nyutgivna så det är inte så konstigt att du inte hört något om dem. :)

      Radera