söndag 21 juni 2015

De fyras tecken av Arthur Conan Doyle

En av de mesta kända böckerna med Sherlock Holmes!

Handling: Boken inleds med att en miss Mary Morstan under mystiska omständigheter förlorat sin far och därefter varje år på en viss dag får en mycket värdefull pärla skickad till sig med posten. Under sex år får hon på detta vis sex pärlor som hon samlar i en ask utan att förstå vad den anonyme avsändaren kan tänkas mena med att skicka dem till henne. När hon det sjätte året också får ett besynnerligt brev söker hon upp Sherlock Holmes, som genast griper sig an det märkliga fallet, fallet med De fyras tecken.


Det är inte var dag jag läser en bok som är 125 år gammal. Men eftersom jag läser Mattias Boströms bok Från Holmes till Sherlock kändes det passande att bryta av med en av de mest kända. Jag har med stor sannolikhet läst den här i ungdomen visserligen men har få minnen kvar av den. Dessutom har jag tänkt försöka utmana mig själv med en klassiker då och då. Tyvärr verkar vårt bibliotek ha gömt undan sina klassiker väl så jag får vid tillfälle åka till den större grannstaden och låna där istället.

Den här romanen skrevs av Arthur Conan Doyle på uppdrag av Lippincott's Monthly Magazine. Oscar Wilde fick en förfrågan samtidigt på att skriva något till tidningen och levererade då The picture of Dorian Gray. Så de ställde höga krav på kvaliteten.

Jag förstår att många blev tagna av Arthur Conan Doyles böcker. De är både spännande och intressanta och den här är kanske lite utöver det vanliga till och med. Arthur Conan Doyle får till relationen mellan Doktor Watson och Sherlock Holmes på ett bra sätt. Sherlock Holmes blir mer mänsklig tack vare Doktor Watson som lyfter fram Sherlocks styrkor och svagheter på ett medkännande sätt.

Det är nog få bokkaraktärer som fått så otroligt många anhängare att bilda olika sällskap till karaktärens ära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar