fredag 4 september 2015

Förvänta dig det värsta av Petteri Nuottimäki

En roande bok om den finska och svenska mentaliteten...

Handling: Matti härstammar från en lång rad tappra finska män och slogs själv i fortsättningskriget. Men nu är tiderna annorlunda och tillsammans med sin fru Beata har han tagit sig till Sverige i hopp om ett bättre liv. Han försöker att anpassa sig men det känns som om både tidsandan och samhället kämpar emot. Folk har hår i ansiktet, plyschbyxor och pratar om känslor! Det verkar som om de på allvar tror att Finland hade kunnat batikfärga sig ur vinterkriget. 

Efter ett cancerbesked tvingas Matti ta till radikala metoder. Han ger barnen 100 000 kronor var och förklarar att den som investerar pengarna bäst kommer att få ta över familjeföretaget. Självklart går det inte alls som han hade tänkt sig. 

Uppläsare: Mattias Linderoth

Det är inte ofta jag läser en humoristisk bok eftersom de sällan passar mig. Detsamma gäller film och det är sällan jag ser en komedi. T.ex klarar jag inte böcker med hög skämsfaktor som Bridget Jones dagbok. Men när jag spanade in Storytels olika listor råkade jag se den här boken och blev nyfiken på vad som faktiskt skulle hända.

Jag måste erkänna att jag inte har full koll på alla årtal men de äldsta barnen (tvillingar) föds under slutet av 60-talet och de två yngre under början av 70-talet. När Matti blir sjuk bor de två yngsta fortfarande hemma så det här är innan alla mobiltelefoners och internets existens.

Den första halvan roar mig rätt mycket eftersom den präglas av kulturkrockarna under barnens uppväxtår i Sverige. Matti är en mycket misstänksam man och barnen har det inte lätt med det slappa svenska och pappans försök till att få sina barn medvetna om den tuffa världen och konkurrensen som finns.

Det slutgiltiga testet av sina barn är när Matti får sin dödsdom och han vill få den mest lämpade av sina barn att ta över familjeföretaget.

I det stora hela tyckte jag att boken var mycket roande. När drygt halva boken gått flöt det lite sämre för mig där ett syskons problem blev aningen för mycket för mig och kändes mest jobbigt. Men när det partiet väl var över och lite oväntade saker hände flöt lyssnandet på igen.

Jag är lite fundersam över en detalj men nackdelen med att ha lyssnat på en bok är att det är hopplöst att hitta tillbaka till rätt ställe. Så jag utgår från att jag blandade ihop två olika personer här.

Betyg 3+


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar