söndag 27 december 2015

Mord är ingen barnlek av Alan Bradley

Den andra boken om Flavia de Luce.

Handling: Det är 1950-tal på ett tämligen förfallet gods på Englands landsbygd. Där bor den brådmogna Flavia de Luce, med en hjärna skarp som en knivsegg. Hon älskar det kemilaboratorium hon fått ärva efter sin döda mor. Speciellt fascinerad är hon av gifterna som kommer väl till pass i de raffinerade hämndaktioner hon vill iscensätta när hennes två äldre systrar gör livet surt för henne.
En dag kommer en berömd dockteater till byn. Den leds av Rupert Porson, rikskänd tv-celebritet. Man upplåter byns kyrka åt teatern, men det vill sig inte bättre än att Porson bränns till döds i ett elektriskt haveri mitt under en föreställning.
Flavia förstår genast att det inte rör sig om en olyckshändelse. Med sina barnsliga men förslagna frågor får hon människor att berätta om länge gömda hemligheter.
Hur kommer det sig att en gammal tysk krigsfånge var närvarande både nu och när man hittade en femårig pojke hängd för många år sedan? Vad har byns kyrkoherde för koppling till händelserna? Och den tokiga kvinnan som bor i skogen - hon vet något.



Det är lite udda med en elvaåring som löser brott i vuxenböcker. Men jag kan inte låta bli att charmas av Flavia och jag vill veta vad som händer med henne i framtiden och hennes familj. Eller snarare vad som händer med relationen mellan Flavia och hennes familj.

Boken utspelar sig på Englands landsbygd på 50-talet och påminner mycket om ett antal engelska serier med alla original som bor i en by. Hittills har bara två böcker översatts men jag är sugen på att testa den tredje på engelska. Vi får se om jag är lika ivrig nästa gång det är dags att beställa.

Egentligen läste jag ut den här redan före jul men jag ligger hopplöst efter med det mesta just nu. Det är fullt upp av julfiranden och födelsedagsfiranden samt en nyår som närmar sig. Egentligen skulle jag helst bara stänga in mig någonstans där det fanns massa mat och bara läsa och pyssla med egna saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar