fredag 26 februari 2016

Falskspel av Philip Kerr

Den första boken om privatdetektiven Bernie Günther.

Handling: Året är 1936, platsen är Berlin och stämningen är laddad. Privatdetektiven Bernie Günther får i uppdrag att utreda mordet på en rik stålmagnats älskade dotter och att återfinna ett värdefullt diamanthalsband som försvunnit. I sin jakt på sanningen söker han sig till sjaskiga nattklubbar, byggplatser för den nya Autobahn och till de ökända nazisterna Himmler och Heydrich.

Uppläsare: Harald Leander

Jag hittade den här deckaren på Storytel och eftersom jag är med i En världsomsegling på 366 dagar passade den mycket bra.

Philip Kerr har visserligen inget med Tyskland att göra enligt vad jag kunnat se men han har skrivit en hårdkokt deckarserie om privatdetektiven Bernie Günther som verkar i Berlin. Boken är utgiven första gången 1989.  Direkt i början när jag kom igång med lyssningen tänkte jag på Raymond Chandler och hans privatdetektiv Philip Marlowe. Det kändes lite som samma jargong.

Egentligen är det här inte riktigt min stil när det blir allt för "hårdkokt". Bernie har vissa likheter även med Lee Childs Jack Reacher - en man som klarar det mesta. Som är smart men även får ta emot ett antal fysiska slag. Ibland känns det skönt med en person som bara kör på och faktiskt klarar sig i all sin overklighet. Men samtidigt är det mycket rökande och en del drickande och väldigt mycket bedömningar av kvinnors utseenden.

Det som ändå är den stora behållningen är beskrivningarna av Berlin 1936 och känslan som verkade råda då. Gestapo härjar, OS pågår och han rör sig på både kända och okända adresser. Han lyckas också måla upp vissa scener som jag helst inte vill tänka på.

Även om jag inte blev helsåld på boken så tycker jag ändå den var värd att lyssna på och jag kan definitivt tänka mig att läsa eller lyssna på del två i serien Berlin Noir där Bernie Günther får ett nytt uppdrag.

Harald Leander är en ny inläsare för mig men jag tyckte att hans röst och uppläsning passade bra här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar