torsdag 18 februari 2016

Utsuddade spår av Dror Mishani

En israelisk deckare!

Handling: Tonårspojken Ofer försvinner spårlöst från ett lugnt förortsområde utanför Tel Aviv. Det finns ingen synbar förklaring till hans försvinnande och inga som helst spår. Kommissarie Avi Avraham får fallet på sitt bord. Ju mer Avraham får reda på om pojken, desto mer förvirrad blir han. Hans främsta ledtråd är Ofers granne och privatlärare Zeev Avni. Men kommer grannens underliga berättelse att hjälpa utredningen framåt? Eller är han själv inblandad på något sätt?

Uppläsare: Björn Pedersen

Det här är den första boken om Kommissarie Avi Avraham. Jag är kluven till vad jag tycker om den. Jag misstänker att jag i det här fallet hade uppskattat den mer om jag läst den istället för att lyssnat. Uppläsaren har ett speciellt sätt att läsa eller betona orden på. Och han gör ingen skillnad på Kommissarie Avi och grannen Zeev. Det känns lite som de blir nästan samma person. Jag upplever dessutom båda som lite osäkra personer och lättkränkta personer.

Men samtidigt är det faktiskt intressant med en israelisk deckare. Och mycket i utredningen känns äkta. En tonåring försvinner och utan några spår är det inte lätt att veta vad som händer. Läsaren får inte heller veta vad som hänt i förväg. Tempot är lugnt men mot slutet kom boken igång mycket mer. Och det röks massor! Vilket får mig att tänka på Sjöwall & Wahlöös serien om Beck där det också röks massor.

Det har kommit fler böcker om Avi Avraham och de har fått högre betyg än den här på Goodreads vilket gör att jag nog kan tänka mig att läsa fler i serien. Men då läsa, inte lyssna. Sen är det ju inte ovanligt att den första boken i en serien inte alltid är så bra. Dels för att läsarna behöver lära känna huvudpersonen och dels blir många författare bättre med tiden.

Det här blir den femte boken i En världsomsegling på 366 dagar.

2 kommentarer:

  1. Ja, jag fick ju den här av dej i födelsedagspresent och jag har även läst bok nr två, och gillade båda! Extra kul för mej att läsa böcker som utspelar sej i Israel eftersom jag jobbade på kibbutz en sommar för länge sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade för mig att det var den. Tur att du gillade den mer än vad jag gjorde. Men i det här fallet tror jag att det var ljudboksvarianten som drog ner den för mig.

      Radera