torsdag 31 mars 2016

Utmarker av Arne Dahl

En helt ny serie av Arne Dahl!

Handling: Hon heter Ellen Savinger och har varit försvunnen i tre veckor.

Sam Berger fruktar att en seriemördare tagit henne, men få av hans kollegor inom Stockholmspolisen lyssnar på honom: utan kropp, inget brott.
Så kommer Sam i kontakt med den mystiska Nathalie Fredén som visar sig ha oanade insikter i fallet. En historia med hisnande förgreningar till Sams eget liv tonar fram: plötsligt är även jägaren jagad, och i utmarkerna väntar en sanning som alltför många vill dölja.


Uppläsare: Martin Wallström

Äntligen kommer Arne Dahl ut med en ny serie. Visserligen gillade jag människorna i de tidigare böckerna men det kändes som att de fått göra sitt.

Utmarker börjar som en rätt traditionell polisdeckare. Sam Berger letar efter en bortförd tonåring tillsammans med sina kollegor. Något i honom misstänker att Ellen Savinger inte är den enda men han får inte kollegorna med sig eftersom han inte kan komma med några bevis. Det blir allt mer tydligt att Sam vet mer än kollegorna men väljer att inte berätta allt av någon anledning.

Som alltid levererar Arne Dahl en rätt komplex historia. För min del blev den nästan lite väl obehaglig ett tag. Då är det extra jobbigt att lyssna på boken eftersom det inte går att forcera texten. Men i boken skapas ett intressant radarpar som gör att nöjet överväger.

Nu hoppas jag innerligt att Arne Dahl snart kommer med en uppföljare så jag får se hur det kommer att gå för dem i fortsättningen.

Uppläsaren Martin Wallström har jag bara lyssnat på en gång tidigare och även om han inte är någon favorit så tyckte jag att hans röst fungerade bra för mig.

10 kommentarer:

  1. Ja, den här kommer att stå överst på min önskelista när jag fyller år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det Monika! Fast nu är det väldigt irriterande att inte fler böcker är skrivna.

      Radera
  2. fin intervju med Arne Dahl i Babel:
    http://www.svtplay.se/video/7422655/babel/babel-avsnitt-2

    SvaraRadera
  3. Den här måste jag kika närmare på! Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Jag klarade inte av att hålla mig länge. :)

      Radera
  5. Svar
    1. Jag gillade den. Men ibland är det bra att vänta lite så man kan läsa böckerna snabbt efter varandra. Väntan känns lång på nästa bok! Men det är ett lyxproblem :).

      Radera