söndag 3 april 2016

Skyline av Particia Schonstein Pinnock

En vacker men smärtsam bok...

Handling: Längst upp på Long Street i centrala Kapstaden ligger Skyline, hyreshuset där Mossie bor tillsammans med sin storasyster och sin alkoholiserade och tablettmissbrukande mamma. Större delen av tiden tillbringar de med grannarna, en samling vinddrivna existenser från Afrikas alla hörn, som kommit till Sydafrika i hopp om att kunna skapa sig ett bättre liv i Nelson Mandelas regnbågsnation. 

Där finns transvestitparet Alice och Bluebell, hårfrisörskan Princess från Rwanda, den nigerianske droghandlaren och det blinda polisparet Gracie och Cliff. Samt Bernard, som försöker undkomma minnena från ett krig högt uppe under stjärnorna på Skylines tak. 


Jag googlade runt på världslitteratur för En världsomsegling på 366 dagar och hittade bland annat tips på den här boken och det är jag glad för.

Den här utspelar sig i Kapstaden i Sydafrika men den berör även andra ställen i både Europa och Afrika. Många av de människor som bor i Skyline har varit med om hemska saker och vissa människors livsöden får vi höra talas om. Ett tag tyckte jag bara att världen kändes som en ohållbar plats. Men mitt i allt elände finns det så många människor som ändå kämpar på för ett bättre liv och gör sitt bästa för att även finnas där för varandra.

Mitt i allt detta finns vår huvudperson som förblir namnlös, hennes lillasyster Mossie som lever i sin egna lilla värld med fåglar och pärlor samt pojkvännen Raphael. Eftersom mamman inte bryr sig om dem får husets invånare bli deras familj och en speciell gemenskap existerar.

Boken är bara på 180 sidor men rymmer ändå så otroligt mycket! Jag kan definitivt rekommendera den.

4 kommentarer:

  1. Spännande! Har aldrig hört talas om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag letade efter intressanta böcker för En världsomsegling på 366 dagar och hittade den här hos:
      http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/2010/07/skyline.html

      Radera