söndag 8 maj 2016

Dödlig bekantskap av Donna Leon

Den artonde boken om kommissarie Brunetti!

Handling: På en middagsbjudning hos sina svärföräldrar träffar kommissarie Brunetti den eleganta Franca Marinello. Hon är gift med en framgångsrik affärsman i Venedig. Brunetti blir charmad av kvinnan som är kultiverad och citerar klassisk italiensk litteratur - men det är något underligt med hennes ansikte.

Några dagar senare får Brunetti besök av en kollega i ett närliggande distrikt. Han arbetar med en utredning om maffians verksamhet och vill ha information om en åkeriägare som har hittats mördad på sin arbetsplats. Kollegan tror att mannens död är kopplad till illegal transport av giftigt miljöfarligt avfall. Brunetti finner det hela överdrivet, men när ytterligare ett dödsfall sker tvingas han omvärdera sin uppfattning. Dessutom dyker den fascinerande Franca upp i sammanhang där hon inte borde befinna sig ... Varför? Och vad är det egentligen som har hänt med hennes ansikte?


Den artonde boken i serien kom ut som pocketbok nu och efter den här finns sju(?) till skrivna men ej översatta. Donna Leon själv är nu 74 år och verkar fortfarande vara produktiv.

För några år sen var jag nära att ge upp serien men något har fått mig att fortsätta trots att den inte hör till de absoluta favoriterna. Men jag tycker om familjen Brunetti och vill se vad som händer med dem.

Som oftast i den här serien tar Donna Leon upp korruptionen och maffians påverkan på landet. Jag kan verkligen bli mörkrädd och hoppas i varje bok att det är överdrivet. I den här boken tas hanteringen av miljöfarligt avfall upp bland annat. Den är inte svår att förstå men jag måste erkänna att jag inte helt förstår det som hände kring Franca och vad som fick henne att agera som hon gjorde till att börja med (slutet av det hela förstår jag). Orsakerna är nog att här står Sverige och Italien långt ifrån varandra.

Annars är det trevligt att läsa om de italienska middagarna och beskrivningarna av Venedig rent generellt.

I och med denna bok har jag nu betat av Italien i en Världsomsegling på 366 dagar.

2 kommentarer:

  1. Jag läste första delen i den här serien för två år sedan (under ett besök i bland annat Venedig!) och jag har inte kommit mig för att läsa fler än. Har andra och tredje delen, men sedan har jag för mig att det börjar bli jobbigt att hitta dem. Får se hur jag löser det när det blir dags :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt att läsa den boken just där. Ja, fjärde boken kom ut för femton år sen så det har hunnit gå rätt många år där.

      Radera