söndag 1 maj 2016

Polis av Jo Nesbø

Den tionde boken i serien om Harry Hole!

Handling: När en Oslopolis hittas mördad vid samma datum och på samma plats där han tidigare utrett ett mord kan det knappast betraktas som en slump. Och när samma sak drabbar två andra poliser är mönstret lika tydligt som skrämmande. En brutal mördare med bestialiska metoder går lös. Polisen står helt utan spår och, vad värre är, de saknar sin allra bästa utredare. Samtidigt ligger en svårt skadad man i koma på sjukhuset. Ingen får veta hans namn. Inte ens de vaktande poliserna får komma patienten nära.

Uppläsare: Jonas Malmsjö


Ja, hur sammanfattar man en berg- och dalbanefärd? Ungefär så kändes den här boken. Med åldern blir jag allt mesigare. Och här händer skrämmande saker. Vi läsare får föraningar om hemskheter. Vissa av dem händer faktiskt och vissa inte. Vid ett antal tillfällen måste jag pausa uppläsningen och bryta av med någon oskyldig podd. Ibland (när det gick) tog jag e-boken istället som fanns i bakgrunden på Storytel.

Vid något tillfälle ville jag till och med sluta läsa boken. Jag blev lite less på alla faror som lurade, den ena värre än den andra. Sen tidigare vet jag ju att Jo Nesbø är kapabel att utsätta sina karaktärer för tuffa saker. Till och med att någon stryker med.

Boken tar vid där boken Gengångare slutade. Eller det hinner inte gå lång tid efteråt så jag är glad att jag inte väntade så länge med att lyssna på den här boken. Det är en klar fördel att komma ihåg vad Gengångare handlade om när man ska läsa eller lyssna på Polis.  

Nu så här efteråt så gillar jag ändå boken som helhet. Men jag är nöjd med att lyssningen är över. Jag känner mig väldigt mättad just nu på serien. Och kanske är den till och med slut?

12 kommentarer:

  1. Ja, jag undrar lite om det kommer någon mer bok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om vissa saker blev klara så finns det ju en del lösa trådar.

      Radera
  2. Jag är ganska säker på att den är slut. Och det är okej. Jag gillade böckerna, men jag gillar också när en författare avslutar en serie medan den är på topp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att den är slut. Och så förtränger jag de sista meningarna och tänker att det inte blev något mer av det.

      Radera
  3. Har läst första boken om Harry Hole och den passade inte mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste som tur vad en bok mitt i som första bok så jag visste att den kunde vara bra. Sen läste jag första och andra boken som jag inte alls gillade och utan la ner Harry Hole flera år efter det. Sen var det så många som verkade gilla böckerna att jag gav dem en ny chans.

      Radera
  4. Har nog bara läst en enda bok av denna författare och det var jättelänge sedan. Mitt enda försvar är förmodligen att det finns för många deckarförfattare så man hinner inte läsa alla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett väldigt bra försvar! :)

      Radera
  5. Gillar Harry Hole böckerna. Läst nästan alla. Den här var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var bra. Men serien var nästan lite för brutal för mig.

      Radera
  6. Jag har lyssnat på nummer ett men fastnade inte riktigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första böckerna är enligt mig inte särskilt bra. Men sen tar de fart.

      Radera