torsdag 9 juni 2016

De dödas fjärilar av Diane Wei Liang

Den andra boken om privatdetektiven Mei Wang.

Handling: Den populära sångerskan Kaili är försvunnen och Mei Wang får i uppdrag av att söka rätt på henne. När det visar sig att Kaili är död blir Mei Wang ombedd att omedelbart lägga ner undersökningen. Men hon fortsätter sina spaningar på eget bevåg. Spåren, bland annat några vackra handgjorda pappersfjärilar, leder henne vidare mot skrämmande hemligheter ur Kinas förflutna. 

Precis som i förra boken Jadeögat är den här boken inte särskilt deckaraktig. Det är tydligt att syftet med serien inte är att skriva en spännande deckare utan syftet är att berätta om Kina.

Jag tycker om Mei som person. Hon har svårt att passa in i normen och går sina egna vägar. Det fungerar inte att kompromissa för henne. Samtidigt känner hon sig ibland misslyckad då hon inte kan vara det som andra önskar. Mycket av detta kommer fram främst i första boken. Genom Mei, hennes mor och syster så får vi se Kina ur olika perspektiv. I den här boken får vi även följa Lin som suttit fängslad i många år. Då är det ett helt annat Kina som visas. I jakten på gåtan får vi följa Mei genom både rika och glamorösa delar av Beijing och även i de gamla, trång och fattiga delarna.

Författarinnan själv var med om studentdemonstrationerna 1989 vid Himmelska fridens torg och jag tycker att det märks. Åtminstone blir jag berörd av hur det beskrivs och hur svårt det var för dem. Jag läste någonstans att den här boken beskrivs som mysig. Men jag kan inte hålla med. Inte som helhet i alla fall. Jag berörs för mycket av bipersonernas öden för att känna att boken är mysig.

För att vara en rätt informativ bok om Kina är den ändå väldigt lättläst.

Betyg 4-.

2 kommentarer:

  1. Den här serien har jag nog missat helt och hållet. En deckare från Kina låter ju intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr verkar det bara finnas två böcker i serien. Jag hade gärna läst fler.

      Radera