onsdag 3 augusti 2016

Belsassars dotter av Barbara Nadel

En annorlunda men bra deckare!

Handling: I Balat, de slitna gamla judiska kvarteren i Istanbul, "Orientens port", blir den gamle Leonid Meyer mördad på ett utstuderat och fasansfullt sätt. Ovanför hans kropp har mördaren målat ett hakkors med gamlingens eget blod. Ett rasistiskt dåd? Ingenting visar sig dock vara som det ser ut. Utredningen tar oss genom Istanbuls mörka vindlande bakgator till färgstarka miljöer och personer och en hemlighet någon anser värd att döda för. 

Det här är Barbara Nadels första bok om kommissarien Çetin Ikmen. En mycket annorlunda polis i mina svenska ögon. Han är gift med Fatma som väntar deras nionde barn. Han är även gift med sitt jobb. Hemma hos dem bor även hans gamla far som gärna lägger sig i hans arbete. Han röker och dricker - mycket.

Det är flera saker som är intressanta här. Dels Ikmen själv som är en bra polis och öppen för mycket. I gengäld har han en chef som bara bryr sig om resultat och är mindre intresserad av att det blir rätt. Det är också en blandning av religioner och även ateister som ska samverka.

Ikmens familjeliv skiljer sig mycket från vårt där vi delar på föräldraledigheter medan han knappt vet vad sina yngsta heter. Kanske inte helt, men snudd på. Trots allt lever han i ett kärleksfullt äktenskap.

Själva fallet i sig är rätt groteskt. Faktiskt lite väl spektakulärt för min smak. Vi får lära känna ett antal personer som har kopplingar till den döde och en hel del av berättas ur deras perspektiv. Här finns väl min invändning och det är att det blir lite för mycket av allt inklusive dessa karaktärers bakgrunder och sätt att vara.

Men helheten är ändå positiv och jag kommer läsa flera böcker av Barbara Nadel. Med den här betar jag även av Turkiet i min Världsomsegling. Men det kan vara bra att veta att författarinnan är från England.

6 kommentarer:

  1. Jag tror jag har den här på min nyfiken-på-lista. Den får nog vara kvar där ett tag till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var i mina ögon mer bra än dålig. Men med tanke på alla dina hyllvärmare så tycker jag att du gör rätt ;).

      Radera
  2. Låter som något som jag kan gilla.

    SvaraRadera
  3. jag har läst några romaner av Nadel och gillat dem för miljön och kommissarien Çetin Ikmen. visst hade han en stilig medarbetare också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det hade han. Jag ser fram emot att se vad som händer med honom också.

      Radera