söndag 9 oktober 2016

Tannie Marias recept på kärlek och mord

En deckare för mat- och bakälskaren...

Handling: Möt Tannie Maria, en medelålders sydafrikansk änka bosatt i Klein Karoo i det inre av Kapprovinsen. När centralredaktionen lägger ner Tannie Marias matspalt för att blidka tidningens finansiärer får hon frågan om hon i stället kan tänka sig att bli the Gazettes samlevnadsexpert. Tannie Maria tackar ja till uppdraget under stor tvekan men upptäcker snart att hon har en viss fallenhet för att lyssna till människors problem och att hon kan komma med goda råd, som hon kryddar med lämpliga matförslag. Snart strömmar läsarbreven in från hela Sydafrika, men det är särskilt en brevskriverska som upptar hennes tankar, en kvinna som misshandlas av sin man men som inte förmår bryta upp från sitt äktenskap. Kvinnans situation väcker minnen ur Tannie Marias eget våldsamma förflutna och när kvinnan mördas förmår Maria inte förhålla sig passiv längre utan beslutar sig för att själv spåra upp mördaren med sin matlagningskonst som vapen.


Uppläsare: Marie Richardson

Om man tycker om Damernas detektivbyrå kommer man med stor sannolikhet tycka om den här. Och älskar man att baka eller laga mat kommer man tycka om den ännu mer. Eller det kanske räcker med att bara gilla att äta mat och bakverk.

Tannie Maria är en mycket snäll och sympatisk kvinna som inte haft det så lätt. Men genom sin änkepension och sin matspalt i ortens tidning lyckas hon reda sig. Matspalten blir utbytt men Tannie Maria lyckas kombinera sitt älskade matintresse med relationsfrågespalten.

Jag tycker att boken är riktigt mysig även om jag till en början kanske tycker att nivån är nästan lite väl låg. Men den tar sig ju längre boken rullar på och jag känner verkligen för karaktärerna mot slutet. Jag blir både rädd och frustrerad till och med. Jag blir även väldigt nyfiken på flera sydafrikanska rätter!

Till min stora lycka såg jag att det finns en till bok på engelska och jag hoppas verkligen att det här är en serie som kommer att fortgå.

4 kommentarer:

  1. Jg gillade alla beskrivningar av den sydafrikanska naturen också. Maten och recepten och miljöerna var bäst!

    SvaraRadera
  2. Den här är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var mysig och beskrev verkligen hur omgivningen såg ut på ett bra sätt.

      Radera