lördag 7 januari 2017

Björnstad av Fredrik Backman

Årets första bok avslutad som också var riktigt bra!

Handling: Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad?

Bara allt. Den betyder bara allt.

Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång.

Mitt i allt står Peter, som flyttar hem efter livet som hockeyproffs för att bygga upp sin moderklubb, och Mira, som slits mellan advokatkarriären och ett tyst liv i skogen som fru och mamma. Det är en saga om idrott och familj, och om hur långt vi är redo att gå för att skydda våra barn.


Uppläsare: Marie Richardson

Jag har varit rädd för den här boken. Dels för att jag verkligen gillade En man som heter Ove men inte de som kom efter lika mycket (även om jag gillade dem). Sen är det alltid skrämmande när en bok blir tokhyllad och man inte är bland de första att läsa den. Förväntningarna blir så väldigt höga. Dessutom har den beskrivit som svart och jag har inte vetat vilken nivå det svarta legat på.

I alla fall skriver Fredrik Backman med stor igenkänning av karaktärerna. Alla har sina sätt och roller. Ibland kanske lite väl övertydligt. Men det är ju lite av Fredrik Backmans signum också. Jag har med flit valt att inte läsa mycket om vad som skrivits om boken mer än att jag verkligen förstått att många verkligen gillat den. Mycket. Men jag visste verkligen inte vad det hemska var som skulle hända och det är skönt. Det fick mig att verkligen fundera över allt som kom innan.

En del av mig vill bara skrika att så här kan man inte göra när ett sånt här brott har skett. Nu är det enkelt för läsaren, för den är med när det händer och vet därför att det faktiskt hände. Och jag vet ju att något som händer här efter brottet faktiskt har hänt efter att något granskningsprogram gjorde ett reportage om en väldigt snarlik situation.

Miljön är speciell med alla hockeyscener och den lite mindre orten. På många sätt ett ställe där man känner många och ingen är anonym. Jag funderar mycket över makten som en sportklubb får och kan ta sig även om det känns aningen överdrivet här. Men jag har å andra sidan aldrig varit riktigt engagerad i någon sådan klubb.

Så, jag tyckte faktiskt verkligen om boken och slutet passade mig bra. Eftersom jag inte läst så noga om boken tidigare har jag inte fattat att det blir fler böcker. Så nu undrar jag verkligen vad nästa bok ska handla om och kommer några av de vi lärt känna här komma igen.

För mig del pendlar boken mellan en fyra och en femma. Slutbetyget får därför bli 4.5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar