söndag 8 januari 2017

Där gryningen dröjer av Anna Lihammer

En passande deckare under vinterns kyla!

Handling: Kriminalkommissarie Carl Hell blir motvilligt stationerad i Berlin under olympiaden 1936. Efter brutala mord i Stockholm kallas Hell tillbaka för att leda utredningen, och till sin hjälp har han återigen polissyster Maria Gustavsson. Arbetet leder dem både till gåtfulla händelser i det förflutna och till skrämmande skeenden i samtiden. Vad hände egentligen under den där isande kalla polarexpeditionen 20 år tidigare? Och varför återvände deltagarna som skuggor av sina forna jag?


Här är återigen en välskriven historisk bok om tiden på 30-talet. Men det är knappt att jag vill kalla den för en deckare för det är inte så jättemycket polisarbete som sker.

På så sätt kändes det lite tråkigt för det var inte så mycket av Carl och Marias samarbete som jag annars uppskattar så mycket. Samtidigt har jag sett det i andra blogginlägg så jag var lite beredd. I gengäld får vi en väldigt intressant sidohistoria. Det är lite extra passande nu när det blev riktigt kallt här. Det känns lite som det blev syftet med den här boken. Att få visa hur en polarexpedition kunde gå. Det gör den här boken lite till en mellanbok där det inte händer så mycket med våra huvudpersoner.

Men jag njuter ändå av läsningen - båda delarna. Och jag får stora obehagskänslor över tidens anda som är lätt att förtränga i neutralitetens namn. Och jag längtar efter nästa bok!

Trots besvikelsen över att det inte var så mycket samarbete mellan Maria och Carl får boken ändå en fyra i betyg.

6 kommentarer:

  1. Jag gillade den, blev inte besviken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller över boken, dock fanns en saknad av deras samarbete.

      Radera
    2. Deras (brist på) samarbete var inget jag reflekterade över... Hur som helst är det trevligt med en annorlunda kriminalserie än de "vanliga"!

      Radera
    3. Ja, den skiljer sig verkligen åt från mängden.

      Radera
  2. Jag har läst de två första böckerna i serien och tyckte väldigt mycket om dem, så det var roligt att höra att den här också verkar bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att den här är bäst av dem men ändå väldigt bra.

      Radera