måndag 27 februari 2017

Anna-Lisas Antik av Eli Åhman Owetz

En lättsam feel good!

Handling: När Anna-Lisa Johansson lämnar sitt trista kontorsjobb i Stockholm och öppnar antikaffär i en nedlagd lanthandel i Roslagen gör hon verklighet av sin dröm. Den unga antikhandlaren njuter i fulla drag av livet på landet och får snabbt vänner i byn. En av dem är Johnny, bilmekanikern med de gröna ögonen, som hälsar på allt oftare. Men orosmolnen hopar sig. Antiktjuvar härjar i trakten, och på närbelägna Solstaholms slott får Anna-Lisa en fiende att se upp med.


Uppläsare: Karin Mannerström


Det här är en väldigt lättsam feel good-roman. Den är dessutom kort.

Det är en trevlig omgivning som beskrivs och Anna-Lisa får snabbt kontakt med flera människor på orten. Vi får verkligen en inblick i en antikhandlares liv och deras jakt på föremål på loppisar och dödsbon. Det är mestadels en mysig stämning även om det finns vissa som inte gillar Anna-Lisa särskilt mycket av olika skäl.

Boken var väldigt lättlyssnad då det hände saker hela tiden. Å ena sidan lyssnade jag nästan så fort tillfälle gavs. Å andra sidan väckte den inte särskilt mycket känslor som vissa feel good gör. Sådana som får en att både skratta och gråta. Den här var liksom bara trevlig. Kanske berodde det delvis på uppläsaren. Det är svårt att veta.

Det visade sig också att det finns en bok före den här. Men det var inget jag förstod förrän efteråt. Men jag kände aldrig att jag saknade någon information som kom från förra boken. Det finns även en fortsättning men jag får se om jag lyssnar på den vid tillfälle. Det är i så fall när jag verkligen behöver något lättsmält och förutsägbart (som faktiskt kan vara skönt ibland).

Betyg 3-.

2 kommentarer:

  1. Jag har läst Eli's Hemma hos Bettan som jag tyckte mycket om. Anna-Lisas antik däremot försökte jag lyssna till som ljudbok, men kom aldrig överens med uppläsarrösten. Testade även som E-bok men det var inte heller något för mig. Det får bli bokformat helt enkelt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kommer nog inte lyssna på någon mer bok av henne. Det går bli att läsa i så fall!

      Radera