lördag 25 mars 2017

Ordbrodösen av Anna Arvidsson

När man påverkas av andra bloggar...

Handling: Med skrivna ord kan hon styra dina tankar och handlingar. Du märker aldrig när du blir hennes marionett.

I en värmländsk bruksort bor sedan århundraden tillbaka en säregen släkt. De har en stark ställning och en kraft som till varje pris måste hållas hemlig. Kvinnorna i släkten är ordbrodöser. Alba har aldrig önskat sig förmågan att styra andra människor, men accepterat att hennes framtid är utstakad. Hennes mor, mormor och mormors mor har alla fått kraften på sin artonårsdag. Inträdesprovet ska vara en ritual, inte ett verkligt test. När Alba misslyckas står alla handfallna. Ingen berättar vad de misstänker ligger bakom hennes oförmåga. Istället skickas Alba hastigt till en avlägsen släkting i Stockholm och bit för bit börjar hon själv lägga pusslet.
Men någon försöker hindra hennes sökande. Någon som inte skyr några medel för att nå sitt mål.
Någon som kan få vem som helst att lyda.


Oj, vad jag har läst mycket positivt om den här boken. Vilket ledde till att jag faktiskt köpte den. Sen gick det lite tid då jag var orolig över att jag hade för stora förväntningar. Men jag hade inte behövt oroa mig.

Ordbrodösen är verkligen en bra bok. Det är en ungdomsbok men den passar även vuxna. Men för att kunna gilla den så behöver man klara av en bok med en form av magi. Det är heller inte det minsta stereotyp vilket jag uppskattar. När jag började läsa boken hade jag precis läst ett inlägg hos Bokhuset där hon bytte ut könet på en beskrivning av personer vilket kan bli extremt udda. Här fick vi istället lite beskrivningar av håret vilket räcker långt.

Boken är lättläst och utspelar sig i nuet och mestadels i Sverige. Men vi får även höra om händelser i dåtid för att få en förståelse för magin idag. Annars handlar boken huvudsakligen om hur en ung kvinna snabbt tvingas bli vuxen samtidigt som det blir en kamp om klockan för att rädda någon som befinner sig i fara.

Betyg - en mycket stark fyra.

6 kommentarer:

  1. Jag har ju denna på min så kallade bevakningslista, om jag hittar den billigt så köper jag :) Läsa den måste jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här borde du gilla. Och den var väldigt snabbläst också. Det var väl det enda negativa :) ur ett dubbelt perspektiv.

      Radera
  2. Det här är ingen bok som lockar mej...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag förstår det. Gillar Emmy den här typen av böcker? Den här eller Cirkeln t.ex?

      Radera
    2. Då kanske hon även gillar den här.

      Radera