söndag 5 mars 2017

Problemet med får och getter av Joanna Cannon

En otrolig sjuttiotalsskänsla...

Handling: En återvändsgata i en förort i East Midlands i England, 1976. Mrs. Creasy har försvunnit och hela gatan surrar av viskningar och rykten. Grannarna skyller hennes plötsliga försvinnande på den intensiva värmeböljan, men tioåriga Grace och Tilly är inte lika övertygade, utan bestämmer sig för att ta saken i egna händer.
Den energiska, livfulla Grace och den tystlåtna, tankfulla Tilly inspireras först av den lokala kyrkoherden till att söka Gud efter svar, och knackar sedan dörr på jakt efter ledtrådar. Det visar sig att alla på gatan tycks ha något att dölja, skäl till att inte riktigt passa in. Men efter hand börjar de avslöja sina hemligheter, sådant som de två amatördetektiverna aldrig hade kunnat föreställa sig.
I det eviga sommargasset börjar så grannarnas liv stegvis uppdagas, och en egendomlig historia, full av svek och lögner, kommer i ljuset.


Den här boken handlar om en otroligt varm sommar 1976. En kvinna på gatan har försvunnit och det väcker en oerhörd oro på gatan. För vad vet kvinnan om dem? Fick hon veta för mycket? Lever hon eller är hon död?

Barnen Grace och Tilly försöker förstå vad som händer och förstår av prästens predikning att det nog har med får och getter att göra. Men vem är får och vem är get? Och är ett får god medan en get är ond. Eller hur är det egentligen?

Jag som själv är född i början på 70-talet ser miljön framför mig. Det är det som lever kvar när jag läst ut boken. Annars har jag lite problem med att hålla isär alla namn under en stor del av boken men mot slutet har jag koll. Lite beror det på att läsningen blev rätt hattig. Och lite på att jag faktiskt inte var så nyfiken på vad som hade hänt.

Historien rör sig mellan 1976 och vad som hände 1967 - ett år som förändrade många av dem. Ibland får jag en overklighetskänsla över boken men när jag tänker efter så händer inga orimliga saker. Allt har jag läst om i nyhetstidningar.

Boken handlar mycket om gruppdynamik och vad folk är redo att göra när de tror att något är fel. Den handlar om de som inte riktigt passar in eller att göra allt för att just passa in. Den handlar om rädslor. Och den handlar om vänskapen mellan två flickor.

Jag är kluven till boken. Vissa delar av den gillar jag verkligen som till exempel miljön och problemen som kan uppstå i ett litet samhälle. Samtidigt kvarstår att jag inte var så nyfiken på vad som faktiskt hade hänt och skulle hända.

Slutbetyget blir 3,5.

6 kommentarer:

  1. Men den här låter ju intressant, känns som att jag vill läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu kan jag verkligen förnimma känslan av boken och dess stämning så den kanske växer lite på sikt. Vi får se. Den är i alla fall läsvärd och tänkvärd.

      Radera
  2. Jag tilltalas inte av titeln på den här boken, men innehållsmässigt låter det som en bok jag skulle kunna tänka mej att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var aningen för långsam för mig (eller så borde jag läsa lättare böcker just nu...). Men det fanns något i stämningen som fastnade.

      Radera
  3. Den boken står på tur snart för mig, hoppas att jag gillar den litet mer än du, jag har läst så många medelbra böcker den senaste tiden, så nu vill jag läsa en riktig fullträff :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du tycker mer om den. Vissa saker hos den gillade jag verkligen (som den varma sommaren på 70-talet) medan andra saker gjorde att boken gick trögt för mig.

      Radera