söndag 23 april 2017

Svepningen följer mordet av Margery Allingham

En bok som kom 1938!

Handling: Skådespelerskan Georgia Wells fästman Richard Portland-Smith hittas död efter att ha varit försvunnen i tre år. Under tiden har hon hunnit gifta sig och blivit Lady Ramillies. Den som hittar kroppen är Albert Campion som fått i uppdrag av Richard Portland-Smiths far att ta reda på vad som hände sonen. 

Men döden kommer inte bara en gång - den fortsätter och offren finns i Georgias närhet. Där finns även Albert Campions syster och bland annat för hennes skull är det viktigt att han hittar mördaren fort.

Jag tänkte att en gammal deckare från 30-talet skulle passa utmärkt som påskekrim. Det är något speciellt med dessa gamla historier som av naturliga skäl speglar den tidens anda.

Jag har läst och lyssnat på flera böcker med Albert Campion i huvudrollen men i den här boken tycker jag att han blir lite dryg. I synnerhet i början. Men kanske handlar det mer om hur män kunde se på kvinnor. Eller så var han extra ur spel på grund av sin självständiga syster.

I den här boken blir han dessutom ofrivilligt förlovad och jag undrar lite om det finns en fortsättning här eller om det kommer någon ny kvinna framöver. Jag har läst att han kommer att gifta sig och skaffa barn i serien men det här är första gången jag faktiskt sett till en möjlig kandidat.

Egentligen är det mer stämningen som fastnar hos mig efteråt än själva historien i sig. Jag hann nästan glömma hur det slutade eftersom det gått några dagar sen jag läste ut boken. Trots det kommer jag fortsätta läsa serien. Och jag har fler böcker som ligger hemma och väntar.

Betyg 3+.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar