lördag 8 april 2017

Syndafloder av Kristina Ohlsson

Ett mycket spännande avslut(?).

Handling: En man hittas skjuten i bröstet, sittande i en fåtölj framför brasan. Märkligt nog bär han sin dotters vigselring på lillfingret.

I en annan del av stan söker en begravningsentreprenör efter sin bror. En bror som han verkar vara ensam om att sakna och som han fruktar kan vara borta för alltid.

Samtidigt kämpar en kvinna för att inte förlora kontrollen när hennes man blir mer och mer farlig. Tiden rinner snabbt undan och hon får allt svårare att skydda sig själv och sina barn.

Fredrika Bergman och Alex Recht ser samband mellan de olika fallen och leds in i en cirkel av spår där gamla synder kommer tillbaka. Någon lämnar meddelanden till Alex, någon som vill ställa allt tillrätta. Men vem är den anonyme brevskrivaren och varför tycks gärningsmannen alltid ligga steget före?


Uppläsare: Mirja Thurestedt

Det var länge sen den förra boken kom och jag var orolig att jag inte skulle komma ihåg så mycket. Men Kristina Ohlsson har gjort ett bra jobb där och uppdaterade mig på ett rätt lagom sätt. Jag tyckte vare sig att det blev för mycket eller för lite.

Hon har också skrivit boken på ett sätt så man inte ska vara helt säker på vem som är den skyldige. Några personer lyfts in i handlingen och de uppför sig alla lite ovanligt. Är det någon av dem? Eller är det något utomstående...? Jag gillar när det inte är helt tydligt från början.

Boken är också väldigt spännande. En familj sitter inspärrade utan att veta varför och mannen blir allt mer oberäknelig. Den biten hade jag svårast för då jag blir allt mesigare med åren.

Mirja Thurestedt var uppläsare och hon gör som vanligt ett bra jobb. Men jag tycker egentligen att hennes röst passar bäst när det handlar om kvinnliga huvudpersoner.

Det var kul att återse både Alex och Fredrika och självklart vill jag gärna se mer av dem. Men boken är också skriven på ett sätt så den fungerar som ett avslut av serien. Dock blir jag inte besviken om det skulle komma fler böcker.

6 kommentarer:

  1. När jag väl får denna så kommer den kanske att smita före i läskön :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle bli förvånad om den inte gjorde det :).

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, har man verkligen uppskattat de tidigare delarna så vill man läsa den snabbt.

      Radera
  3. Jag tyckte detta var ett riktigt bra avslut på serien om Bergman och Recht. Precis som du säger jag dock inte nej om det kommer fler =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känslan är ju att den kan vara ett avslut men det trodde man ju om Harry Hole också.

      Radera