söndag 9 april 2017

Vägen till Sugar Maple Inn av Louise Miller

En riktigt feel-good som väcker bakbegäret!

Handling: När konditorn Olivia Rawling råkar sätta fyr på en efterrätt, samt hela lokalen där hon jobbar, flyr hon till den mest trösterika plats hon kan komma på: den lilla staden Guthrie, där hennes bästa vän Hannah bor. När hon blir erbjuden ett jobb av Margaret, den grälsjuka ägaren till pensionatet Sugar Maple Inn, ser hon ingen anledning till att inte tacka ja. Tillsammans med sin överentusiastiska hund flyttar Olivia in i husets bakstuga och det dröjer inte länge innan hennes desserter frestar hela byns befolkning. 

Olivia finner sig snabbt till rätta i småstadslivet, och när Martin McCracken återvänder till Guthrie för att ta hand om sin sjuka far uppstår ljuva känslor. Men när en oväntad besökare dyker upp ställs allt på sin spets. Olivia inser att hon antingen måste stanna och inse att livet inte alltid blir som man tänkt sig, eller göra det som hon gör bäst fly.


När en bok innehåller matlagning eller bakning så ska det mycket till för att jag inte ska gilla den. Här är dessutom författaren själv konditor vilket kan förklara hur välbeskrivna bakningsscenerna är.

Konditorn Olivia Rawling är dock väldigt olik mig. Vilket gör att jag ibland förvånas över hur hon valt att leva sitt liv. Samtidigt har hon en helt annat bakgrund och en passion för bakning. I boken undrar jag över hur hon alltid kan jobba, få utmärkelse m.m. och sen ändå ha pengaproblem då hon inte hade någon fritid och därför inte borde hinna spendera så mycket. När jag gick in på Goodreads för att betygssätta boken så såg jag att någon undrat precis samma sak. Men författaren svarade att en konditor kan tjäna väldigt lite och att det är otroligt dyrt att bo i Boston. Dessutom såg hon Olivia som en person som lätt spenderar pengar ändå utan att tänka efter. I alla fall i början av boken.

Vissa delar känns bekant med många andra feel-good. En by där alla känner alla och det finns ett gäng väldigt varma och omhändertagande människor och sen så klart några som gärna försöker förstöra. Sen kan man ju vara rätt säker på hur boken kommer sluta. I alla fall till viss del.

Betyg 4-.

10 kommentarer:

  1. Låter som en perfekt sommarbok!

    SvaraRadera
  2. Den här lockar väldigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det Monika! Egentligen är det en vanlig feel good men bakningen ger den det lilla extra.

      Radera
  3. Den låter väldigt mysig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den! Och jag blev väldigt sugen på att baka. :)

      Radera
  4. Jag längtar! :)
    Vad ska du baka? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag inte äter så mycket sött just nu blir det nog piroger istället :).

      Radera
  5. Åh, roligt att du gillar den! Jag tyckte också mycket om den. Hoppas författaren kommer ut med någon ny bok snart!

    SvaraRadera