söndag 21 maj 2017

Jag ska hitta dig av Pernilla Ericson

En mycket spännande fortsättning på Spåren vi lämnar efter oss!

Handling: Polis Liv Kaspi är tillbaka, i uppföljaren till hyllade thrillern "Spåren vi lämnar efter oss". Utredningsteamet Erlagruppen återförenas, och ställs inför sin svåraste utmaning någonsin.

En rättegång som närmar sig. En torped med uppdraget att mörda polisens källa. En förrädare inom poliskåren, som leder torpeden rätt. Och nyckelvittnet som ska röjas ur vägen är Erlagruppens "fixare" - Rickard Falke. Polis Liv Kaspi dras in i en dödlig kamp mot den undre världens mäktigaste man. Hon måste använda all sin skicklighet för att avvärja hotet, och de hon älskar mest blir till måltavlor...


Jag tyckte mycket om den första boken som jag läste på min semester förra året. Som det lätt blir med uppföljare så fanns en liten oro för att jag skulle ha glömt för mycket av första boken för att riktigt förstå. Men här gjorde Pernilla Ericson ett bra jobb med att uppdatera läsaren på ett väldigt lagom nivå. Efter några få korta kapitel så var jag inne i boken.

Nu fick vi dessutom underbart väder igår lördag och jag bestämde att vi struntar i husplikterna och faktiskt njuter av en av årets första riktigt bra helgdagar. Så jag hann läsa nästan hela boken.

Det är en sådan bok som man både vill läsa ut snabbt men ändå inte att den ska ta slut. Om man vill ha en helt realistisk deckare är den här inte rätt. För det finns en hjältegloria över Erlagruppens medlemmar. Alla med sina förmågor. Och ibland är det lite skönt. Att det dessutom finns en riktigt bra hacker med gör inte saken sämre för min del.

Handlingen utspelar sig nästan bara i Stockholmsområdet och jag kan lätt se många av miljöerna framför mig. Pernilla Ericson har dessutom fått inspirationen till brotten genom vissa riktiga fall vilket gör att boken trots Erlagruppens medlemmar känns läskigt aktuell.

Jag vill inte avslöja för mycket men hoppas att Pernilla fortsätter att skriva och snart kommer med en ny bok. Tyvärr är ju den här precis nyutkommen så det lär dröja.

Betyg 4+.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar