lördag 17 juni 2017

A red herring without mustard av Alan Bradley

Den tredje boken om Flavia de Luce...

Handling: Flavia blir spådd av en zigenerska som ser ett stort mörker. Strax efter brinner tältet upp och Flavia tar sig an zigenerskan. Men mörka händelser kommer. Det är misshandel och mord och ett försvunnet barn. Flavia blir såklart nyfiken och  försöker än en gång förstå vad som händer. 


Tyvärr har bara två böcker blivit översatta om Flavia de Luce så jag köpte den tredje boken på engelska. Men trots att jag talar engelska varje dag på jobbet så går det lite trögt med läsandet. Det är lite för mycket ord jag inte förstår. Jag förstår handlingen men så fort omgivningarna och alla äldre saker beskrivs är det svårt.

Tack vare sommarbingon som jag försöker satsa lite på så valde jag den här eftersom det är svårt att hitta en gulare bok - "En med gult omslag".

Flavia är verkligen speciell. Hon är elva år men intelligent, nyfiken men har också barnets tanklösa framfart. Hon bor med sin far och två systrar på en gammal herrgård som var hennes mammas. Pengabekymren närmar sig men än så länge kan de bo kvar. Systrarna har en hat-kärlek till varandra och utsätter varandra för både det ena och det andra. Mellan dem finns moderns död.

Trots Flavias framfart så finns det en längtan efter någon som verkligen älskar henne och det gör henne så mänsklig. Samtidigt är hon en överlevare.

Den här boken var som de tidigare, både mysig och spännande och jag tyckte mycket om den. Men det återstår att se om jag orkar med en till på engelska.

2 kommentarer:

  1. Jag har funderingar på att läsa första boken i den här serien. Har sett att den finns att låna som e-bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att de är rätt mysiga så det är inte omöjligt att du skulle gilla dem och Flavia i synnerhet. Trots att hon är ett barn och det kanske inte är helt trovärdigt.

      Radera