söndag 11 juni 2017

Gränslösa av Carolina Neurath

Andra delen om Beatrice Farkas.

Handling: Lånebolaget Kritan vinner entreprenörsvärldens finaste pris. Glädjen blir kortlivad för den unge vd:n Gustaf Ramstedt, son till en av Stockholms förmögnaste advokater. Bara dagar senare försvinner han.

Samtidigt påbörjar ekonomijournalisten Beatrice Farkas en granskning av bolaget, som ger lån med hög ränta till personer med svag ekonomi. Hon har nåtts av uppgifter om att företaget står inför en flytt till Malta för att kringgå svenska lagar.

Beatrices granskning blir tuff. Hon blir själv ifrågasatt och möts av hot.

Snart uppdagas att Gustaf lurats i en fälla och kidnappats. Oron sprider sig i bolaget och såren i hans sargade familj rivs upp.

Men inne på Kritan fortsätter vinstjakten, driven av Gustafs affärspartner och vän Pierre. Frågan är var gränsen för de unga entreprenörerna egentligen går i jakten på snabbare vinst? Och hur långt är Pierre beredd att gå i maktkampen om vd-rollen?


Uppläsare: Moa Gammel

För ett tag sen lyssnade jag på den första boken om Beatrice Farkas och tyckte om den. Jag kan ibland ha lite problem med deckare som har en journalist som huvudperson eftersom journalisten verkligen utmanar ödet ibland. Men jag lider inte alls av det här.

Beatrice Farkas är en väldigt driven kvinna och kanske inte den smidigaste i alla sammanhang. Men hon brinner för sitt jobb och sanningen och ogillar starkt de som utnyttjar andra.

I den här boken handlar de om alla låneinstitut som lånar ut pengar trots att både säkerhet och återbetalningskraft saknas. Det handlar en hel del om hur företag kan drivas men inte på ett sätt som någonsin blir tråkigt.

Jag tycker om böcker där jag lär mig saker och därför gillar jag den här serien mycket. Sen gör Beatrice det inte så enkelt för sig och hon är rätt temperamentsfull så jag skulle nog inte ha gillat henne som vän. Men jag gillar henne som bokkaraktär helt klart.

Det som jag eventuellt har en invändning om var lite hur slutet blev och att allt kanske inte var helt trovärdigt. Men det är petitesser i sammanhanget. Och säker kan jag ju inte vara eftersom jag inte alls vet hur polisarbetet verkligen sker.

Betyg 4 av 5.

Jag tänkte även vara med på en sommarbingo i sommar och det här blir den första avslutade boken som går in i rutan "En med ett enda ord i titeln".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar