torsdag 1 juni 2017

Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg

En svensk mysroman!

Handling: Utan att riktigt förstå hur det gick till så har Felicia blivit med hus. Inte en vanlig villa, utan en stor fastighet med hyresgäster som nu är hennes ansvar. En av lägenheterna ska hon inreda till sig själv.

När Felicia möter den attraktive antikhandlaren Jonathan som vill fylla hennes bostad med tidstypiska möbler vänds hennes liv upp och ned. Felicia tar tacksamt emot inredningshjälp från Jonathan, men vad varken Felicia eller Jonathan känner till är att en av möblerna döljer en gammal hemlighet ... Denna hemlighet leder till Nanny, en ung kvinna som arbetar som piga i ett välbemedlat hem i Karlskrona år 1851.

Ensamheten blir plötsligt ett virrvarr av nya bekantskaper, de gamla murriga väggarna får nytt liv och Felicias sårade hjärta tinar upp. Men hur ska hon hantera en kärlek som är omöjlig redan från början?

Nannys och Felicias skilda livsöden vävs samman på ett fängslande vis. Hemligheter från det förflutna blir en del av Felicias liv och påverkar henne på ett sätt som hon aldrig hade kunnat förutsäga. Manglade dukar och vikta servetter är en varm och charmig historia som handlar om vänskap, kärlek och modet att känna tillit.


Det här är en mysig bok som kombinerar det moderna livet med gamla tider på ett fint sätt. Vi får följa Felicia i nutid och Nanny under 1800-talet och jag tycker om dem båda. Men jag blir galen på Felicias dåliga koll på hennes ekonomi. Jag är raka motsatsen där men trots ångesten hon skapar tyckte jag ändå om henne. Det säger en del.

Det finns en hel del människor i boken men det blir aldrig några problem att hålla isär dem. Jag uppskattade också att jag inte var helt säker från början hur det skulle gå även om jag hade mina misstankar (rätt stora misstankar). Det är också trevligt när den här typen av böcker har ett tema som här med de gamla möblerna. Jag uppskattar också att jag inte får föreläsningar om dem utan de vävs in väldigt naturligt i historien.

Det här är inte en total mysbok utan den rymmer allvar också. Den visar hur svårt det kunde vara för kvinnor förr och att de på många sätt levde utifrån mannens villkor. Jag tycker att den här typen av böcker lyfter när det även finns en del svärta i dem. De gör dem mer trovärdiga och inte bara en lycklig saga.

Genast blir jag sugen på att sitta med min släktforskning. Men den har avstannat lite eftersom jag inte känner att tiden finns där.

Tack så mycket för recensionsexemplaret!

6 kommentarer:

  1. Tycker denna var så himla härlig och mysig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var den. Jag gillade både miljöerna och människorna!

      Radera
  2. Hoppas kunna läsa denna nu i sommar, men det är så många böcker det gäller för :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis vad du menar :).

      Radera
  3. Så roligt att du tycker om boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för att jag fick läsa den! Du gjorde ett jättebra jobb.

      Radera