söndag 18 juni 2017

Om jag försvann av Meg Rosoff

En ungdomsbok med allvar...

Handling: Den första Mila var en hund. Den andra Mila, som är 12 år, vet inte riktigt varför hon blivit döpt efter en hund. Men hon vet många andra saker. Hon ser ledtrådar och spår, och har en nästan övernaturlig slutledningsförmåga. Tillsammans
med sin pappa reser hon till USA, för att hjälpa till att leta efter pappans bästa vän, som är spårlöst försvunnen. Och Mila lägger märke till saker. För nog är det något märkligt med en man som försvinner utan att ta med sig sin hund.

Det här är den första bok jag läser av Meg Rosoff men jag har förstått att hon är populär. Bland annat för att hon blev ALMA-pristagare 2016.

Milas mamma ska iväg till Holland på jobb och hon ska följa med sin pappa för att besöka hans gamla vän. Men precis innan besöket försvinner vännen men Mila och hennes pappa åker ändå. Mila är en tjej som kan se lite mer än andra människor gör. Hon har en förmåga att känna och läsa av folk. Till och med ganska mycket ibland. Kvar i London finns hennes bästa vän som har det tufft.

Det här känns som en bok där tolvåriga Mila lär sig om hur komplicerat vuxenlivet kan vara. Allt är inte svart eller vitt. Och små beslut kan leda till ödesdigra händelser.

Mila är en väldigt sympatisk tjej och det är inte svårt att gilla henne. Men jag tror att jag uppskattar boken mer som vuxen än vad jag hade gjort som barn/tonåring. Men helt säker kan jag inte vara. För egentligen handlar det väldigt mycket om de vuxna runt Mila och hur det visserligen påverkar barnen. Det finns även ett visst mörker i boken, en osäkerhet och det gör att boken nog kommer hänga kvar lite längre hos mig än vad många andra ungdomsböcker gör.

Den här blir också det tredje krysset i Sommarbingon 2017 i krysset "En som handlar om resor".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar