måndag 24 juli 2017

Det förlovade landet av Mari Jungstedt

Andra delen i Gran Canaria-serien!

Handling: Efter ett fylleslag vaknar Bengt Andersson upp i semesterparadiset på Gran Canaria. I deras bungalow ligger hans hustru brutalt ihjälslagen. Själv minns han ingenting från gårdagskvällen - är det han som är den skyldige? Polisen griper honom och lösningen på mordet verkar till en början enkel.

Samtidigt inträffar en serie attentat mot olika turistanläggningar. Journalisten Sara Moberg och den norske före detta polisen Kristian Wede hittar kopplingar som går ända tillbaka till femtiotalet då de första svenska charterresenärerna landsteg på Gran Canaria. När en svensk turistguide mördas i en kyrka tar fallet en ny dramatisk vändning.Samtidigt som utredningen pågår brottas Sara med funderingar inför sin stundande 50-årsdag. Vad hände med drömmarna? Vart tog livet vägen? Ska man nöja sig med det man har?

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Jag gav upp Gotlandsserien för länge sen men testade första Gran Canariaboken när den kom och den gav definitivt mersmak. När nu nästa bok kom så dröjde det inte länge innan jag började lyssna. Och jag gillade den verkligen. Första boken skrev Mari Jungstedt ihop med Ruben Eliassen men den här verkar hon ha skrivit själv.

Visst, det är inga trevliga saker som händer på ön. Men jag gillar hur Mari Jungstedt väver in Kanarieöarnas historia i sin bok och även tar upp aktuella problem med hur utlänningar väljer att både bo och turista där men på sätt som allt mindre gynnar lokalbefolkningen.

Och det är ju svårt att inte gilla miljön på ett semesterparadis med härligt sommarväder. Det finns även en historia som påbörjades i första boken och där det kom lite nya ledtrådar. Här är jag väldigt nyfiken på hur planen ser ut och över hur många böcker som den kommer att sträcka sig.

För sommarbingon 2017 kryssar jag i rutan "En som utspelar sig på en ö".

Betyg 4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade den också. Den här serien känns lite mer "seriös" än Gotlandsserien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske därför jag gillar den så mycket mer. Något är det i alla fall.

      Radera