onsdag 26 juli 2017

Jag är Zlatan Ibrahimović - min historia av Zlatan Ibrahimović och David Lagercratz

En helt annan värld...

Jag har länge varit nyfiken på Zlatans bok men av olika skäl har den inte blivit läst. Men så tog sambon och läste den och roades, vilket fick mig att läsa den efter honom. Jag kan ju tillägga att vi båda är mer eller mindre helt ointresserade av fotboll.

Här får man verkligen en inblick hur Zlatans uppväxt var och hur han blev så otroligt framgångsrik. Men som han skriver så hade det kunnat gå åt ett helt annat håll.

Det är en helt otroligt stökig uppväxt han har med sina föräldrar som har sina problem men också en kärlek till sina barn. Det är inte svårt att förstå att fotbollen blev en flykt. Men att han genom att kolla på klipp på kända fotbollsspelar och gång på gång öva på att göra likadant är verkligen något han själv valt att kämpa med.

Han beskriver hur hans humör ställer till det men han är också medveten om att det är humöret som också är hans gnista i fotbollen. Den som får honom att bara köra på.

Jag får en enorm förståelse för hans avoghet mot journalister och hur svårt det är att vara så otroligt bevakad. Det kan verkligen inte vara lätt och att saker gång på gång tas ur sitt sammanhang och blir stora rubriker.

Han beskriver rätt många kontroverser. Alltid i sådana här böcker så är jag ofta medveten om att jag bara får den ena partens historia. Men här tänker jag inte så mycket eftersom han även beskriver sin egen del i händelserna som i många fall kanske inte var så bra. Men sen går det såklart inte att veta hur ärlig han är. Men med tanke på hur mycket "negativt" han skriver om sig så känns det konstigt om han plötsligt skulle försköna sig själv väldigt mycket. Sen går ju boken bak långt i tiden och här är det ju inte omöjligt att alla detaljer inte stämmer helt. Men det spelar ingen roll för det är helheten som är det viktiga för min del.

Jag tycker det är intressant att se hur det fungerar med hur spelare köps, träningar, matcher och hur de olika tränarna och lagkompisarna påverkar. Detta trots att jag som sagt inte är särskilt fotbollsintresserad och sällan kollar på en match (förutom när min 10-årige son spelar).

Tyvärr slutar boken ungefär ett år efter att han lämnat Barcelona och istället spelar i Milan.

Den här är väldigt läsvärd vare sig du är intresserad av fotboll eller ej. Och den fungerar för både vana och ovana läsare. Språket är mer eller mindre Zlatans och det gör att boken känns äkta och nära.

För min sommarbingo hamnar den i rutan "En som beskriver en värld som skiljer sig från din".

Betyg 4 av 5.

4 kommentarer:

  1. Jag bor ju med en Zlatan-frälst så jag har ju hängt med i ganska många år, men jag tycker boken ger en större förståelse för Zlatan. Jag gillade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig haft några problem med honom men som du säger blir förståelsen ändå större med den här boken.

      Radera
  2. Läste den här för drygt ett år sedan och gillade den mer än vad jag trodde att jag skulle göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt samma här. Och då trodde jag ändå att jag skulle gilla den.

      Radera