torsdag 20 juli 2017

Operamopsen av Linda Bonaventura & Disa Åberg

En mysig nutida historia!

Handling: Stambytet i bostadsrättsföreningen Kastanjen sammanför människorna på oväntade sätt då de tvingas dela kök och dusch i gemensamma utrymmen. Mopsen Malcolm blir förälskad i en operasångerska och inget blir sig likt i den tidigare så stela trappuppgången. I takt med att rören i huset byts ut genomgår även invånarna ett inre stambyte. Plötsligt skapas nya relationer som förändrar allt. 

Gullan Silfverstierna är en avdankad och alkoholiserad operasångerska som numera har sin största beundrare i mopsen Malcolm. Malcolm ägs av Britta, en lite barsk pensionerad utlandskorre. Hennes hatobjekt är skandalmurveln Affe. I huset bor även Bianca, nyinflyttad från Norrland, med ett olovligt andrahandskontrakt. Ordningen upprätthålls av Gullans man, den nyss pensionerade officeren Per-Fredrik, ordförande i föreningen. Men när Per-Fredriks hemlighet avslöjas börjar kaoset att sprida sig. Hela tiden ser mopsen Malcolm vad som händer och han luktar sig till kärlek och oro i huset. 
Malcolm, årets charmigaste bokhund, är en hund du blir förälskad i och vill läsa mer om. 


Jag missade när den här kom ut som inbunden bok men fick istället syn på den bland pocketnyheterna och beställde den genast. Strax efter såg jag några positiva omdömen om den och valde att läsa den rätt omgående.

Jag försökte nyligen börja lyssna på Håkan Nessers bok om sin hund men stängde snabbt av. Jag har lite svårt för när man förmänskligar en hund allt för mycket. Och att en valp ska ha koll på massa saker kändes inte rätt. Jag blev lite orolig först när jag började läsa den här. Men här kändes det så naturligt (och här angavs det även vissa orsaker till Malcolms insikter).

Det är flera intressanta karaktärer i boken och trots deras egenheter gillar jag de flesta. Jag gillar också Östermalmsmiljön och författarna målar verkligen upp bra bilder av husets invånare som står i fokus här. Visst är de lite stereotypt uppmålade men det är lite det som är grejen. När man kommer dem närmare ser man att allt inte bara är det man ser på ytan.

Det är lite tråkigt att boken är slut och jag skulle inte ha något emot att författarna fortsätter att skriva.

För Sommarbingons del så kryssar jag i "En humoristisk". Eftersom jag sällan gillar de som har skäms-humor (Bridget Jones osv) passar den här mig bra och jag känner att jag ler åt några scener.

Betyg 3+.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar